31 dagen opruimen en organiseren: dag 13 - Archief opruimen

Januari is bij mij elk jaar de maand waarin ik het archief opschoon. Door het jaar heen ruim ik alle papieren die ik nog nodig denk te hebben netjes op in mijn archief. Hiervoor heb ik een archiefkastje. Ik gebruik geen hangmappen, maar plastic L-mapjes. Deze mapjes label ik met een labelmaker en vervolgens bewaar ik ze op alfabet. Zo kost het archiveren weinig tijd en kun je dingen makkelijk terug vinden. Om te voorkomen dat het archief uiteindelijk uit z’n voegen barst, schoon ik het elk jaar op. Ik loop alle mappen stuk voor stuk door. Wat kan er weg?

Welke papieren kunnen weg?

  • Garantiebewijzen van apparaten waarvan de garantietermijn verstreken is en/of apparaten die je niet meer hebt.
  • Gebruikswaanwijzingen van apparaten die je niet meer hebt.
  • Pensioenoverzichten etc. waar je een nieuwer exemplaar hebt.
  • Papieren die je voor de belasting bewaard hebt tot de wettelijke bewaartermijn verstreken is (in de meeste gevallen 5 jaar voor particulieren en 7 jaar voor ondernemers. Gegevens met betrekking tot transacties van onroerend goed moeten 10 jaar bewaard blijven).
  • Afschriften van energie- en waterleidingmaatschappij als je een nieuwer exemplaar hebt
  • Bonnetjes van dingen die je niet meer hebt

Je kunt ook overwegen om papieren die je alleen nog maar voor de belasting bewaard per jaargang in een archiefdoos te stoppen. Heb je het nodig, dan weet je het terug te vinden (wel even het jaar op de doos schrijven) en heb je het niet nodig, dan kan het weg zodra de bewaartermijn verstreken is.