Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Vlak voor de hele toestand rondom het COVID-19 virus losbarstte, zag ik in de bibliotheek bij toeval het boek Calm the f*ck down van Sarah Knight liggen. En dan bedoel ik ook echt toevallig, want het lag op een verkeerde plek, tussen boeken van een heel ander onderwerp. Alsof iemand het boek in handen had gehad en daarna zomaar ergens neergelegd had (wat waarschijnlijk ook zo was). Nu heb ik ook Get your shit together van deze schrijfster gelezen. Een boek waar ik erg enthousiast over ben en wat voor mij ook de reden was om dit boek mee te nemen.

Ik heb dit boek nog niet uit, maar uit haar inleiding haalde ik alvast waardevolle informatie, die je kan helpen kalm te blijven tijdens deze crisis. In een latere blogpost zal ik een review van het complete boek geven. Voor nu geef ik je Sarah Knights versie van het Gebed om Kalmte.

Erken wat er is gebeurd.

Accepteer wat je niet kunt regelen.

Pak aan wat je wel kunt regelen.

Vraag je je nu af hoe dit je kan helpen tijdens deze crisis? Lees dan snel verder.

 

Erken wat er is gebeurd

Er is een nieuw virus waar wij mensen nog niet eerder mee te maken hadden en waar we dus allemaal ziek van kunnen worden. Daarbij betekent ziek iets tussen milde verkoudheidsklachten waar je nauwelijks iets van merkt en ernstige intensive care opname in. En ja, dat is angstaanjagend, maar het is er nu eenmaal.

 

Accepteer wat je niet kunt regelen

Er zijn een aantal dingen waar je geen invloed op hebt.

  • Je kunt de mate waarin je klachten krijgt niet regelen.
  • Je kunt het gedrag van andere mensen niet regelen.
  • Je kunt niets veranderen aan de maatregelen die onze regering heeft genomen.

En ja, dat is misschien allemaal heel vervelend, maar je kunt niet anders dan deze dingen accepteren.

Pak aan wat je wel kunt regelen

En nu het positieve deel. We gaan aanpakken wat we wel kunnen regelen. Wat kunnen we regelen en hoe pakken we dat aan?

Hieronder volgt een aantal voorbeelden:

  • Je houdt je aan de maatregelen die genomen zijn om de kans op besmetting (van jezelf en van anderen) zo klein mogelijk te houden.
  • Je maakt een nieuwe dagindeling, verandert op je nieuwe werkelijkheid. Dus een werkschema voor jezelf, je partner en je kinderen als jullie ineens vanuit huis werken en de kinderen thuis zijn. Daarnaast blijven je dagelijkse huishoudelijke klussen doorgaan en moet er ook tijd voor beweging en ontspanning blijven. Plan het in en verzin nieuwe manieren om hiermee om te gaan. Samen bewegen met behulp van een YouTube video bijvoorbeeld. Of touwtjespringen in de tuin of op het balkon. Bedenk samen met je kinderen nieuwe creatieve activiteiten of ga (bord)spelletjes spelen. Heb je gebrek aan inspiratie, dan zijn er op dit moment meer dan voldoende ideeën op internet te vinden. De hele wereld houdt zich immers bezig met hetzelfde probleem.
  • Je past je routines aan aan de nieuwe werkelijkheid. Boodschappen doen gaat niet meer als voorheen. Online boodschappen doen betekent lang vooruit plannen omdat alle bezorgdata lang van te voren vol zitten. Boodschappen doen in de supermarkt betekent rekening houden met elkaar, afstand houden en bij voorkeur alleen op stap. 
  • Je bezigheden buitenshuis die komen te vervallen vervang je door een activiteit binnenshuis. Enkele ideeën: 
  • Niet meer op bezoek bij oma? Bel haar of ga videochatten (als oma al zo modern is). 
  • Niet meer naar de sportclub? Ga thuis sporten. Samen met vriendinnen een film kijken? Spreek af wat en wanneer je gaat kijken en bel of chat met elkaar tijdens het kijken. 
  • Bedenk manieren om met de stress om te gaan. Schrijf het van je af, praat er met elkaar over of ga sporten of in de tuin werken om weer even een helder hoofd te krijgen.
  • Tot slot, je hebt het al duizenden keren gehoord, maar toch noem ik het hier nog een keer. Je wast vaker je handen en ja, dat is dus meer dan alleen even snel onder een kraan houden. Je leest hier hoe je goed je handen wast.

Hopelijk heb ik je met dit verhaal enkele handvatten gegeven om kalm te blijven en je leven in aangepaste vorm weer enigszins op te pakken. Misschien worden de maatregelen volgende week terug geschroefd, misschien worden er nieuwe maatregelen genomen. Wat er ook gebeurt, je weet nu hoe je het kunt aanpakken. Erken wat er is gebeurd. Accepteer wat je niet kunt regelen en pak aan wat je wel kunt regelen.

Blijf gezond en blijf kalm.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.