Search

Bij rommel in huis zijn oorzaak en gevolg vaak lastig te onderscheiden. Voel jij je gestresst door de rommel om je heen of ontstaat de rommel door je stress?

Vaak is het een 'de kip of het ei' verhaal. Van mezelf weet ik dat ik moet uitkijken als er steeds meer rommel om mij heen ontstaat. Het is een teken dat ik te druk en vooral te gestresst ben. Dan neem ik geen tijd meer voor mezelf en ook geen tijd meer om dingen op de juiste plek terug te leggen of direct af te handelen.

Een burn-out heb ik gelukkig nog nooit gehad, maar er zijn zeker periodes geweest waarin ik nodig wat gas terug moest nemen. Inmiddels weet ik dat rommel een van de waarschuwingssignalen is.

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die ervaart dat rommel een gevolg van te druk zijn is. Het vervelende is dat je, als je last van stress hebt, niet meer echt helder na kunt denken. Je rent maar gewoon door om toch zoveel mogelijk gedaan te krijgen. En daarbij kies je vaak de verkeerde oplossingen. Wat dan de goede oplossingen zijn? Dat kan voor iedereen anders zijn, maar ik geef je hier alvast een paar tips die voor mij werken.

Afstand nemen

Wat het allerbeste werkt, is even uit de ratrace stappen en letterlijk afstand nemen.

Ik doe dat meestal door een dagje te gaan wandelen. Even de natuur in en even in een heel andere omgeving zijn. Voor jou is het misschien een dagje sauna, een uurtje naar de sportschool of even een dagje iets leuks doen met een vriendin.

Het belangrijkste is dat je even weg bent uit de chaos. Of dat nu je drukke werkzaamheden op het werk zijn of je chaotische huishouden, ga er letterlijk even vandaan. Vaak krijg je tijdens of na zo’n dagje vanzelf meer inzicht in het probleem. Dat doe je niet door er bewust over na te denken, maar juist door het even te laten rusten.

Neem de regie en creëer overzicht

Nadat je wat afstand hebt genomen, heb je het probleem vaak al helderder. Nu ga je de regie nemen en wat aan het probleem doen.

  • Creëer in eerste instantie wat rust om je heen. Maak een lijst van alles wat je nog moet doen, zodat het uit je hoofd is.
  • Kijk wat je kunt delegeren en bepaal wat het belangrijkste is. Die taken ga je straks als eerste doen.

Ruim ook in ieder geval een deel van de rommel om je heen op.

  • Zorg dat je bureau opgeruimd is, zodat je daar in ieder geval overzicht hebt.
  • Ruim thuis de ruimte op waar je het meeste bent of waar de rommel je het meest irriteert.
  • Verzamel alle rondslingerende papieren.
  • Archiveer wat je moet bewaren en maak een aparte stapel van alles wat je af moet handelen.
  • Kijk de stapel even snel door en handel af wat spoed heeft.
  • Plan de rest van het papierwerk eventueel op een later tijdstip in.

Creëer tijd

Ik weet het, bovenstaande acties nemen allemaal extra tijd in beslag en je had al te weinig tijd.

Toch is het belangrijk dat je eerst overzicht creëert. Anders blijf je maar rondrennen en ben je voor je het weet inderdaad op weg naar een burn-out.

Als je eenmaal het overzicht hebt, ga je alles wat je nog moet doen inplannen. Bepaal hoe lang je nodig hebt voor een taak en bedenk wanneer je hem gaat doen. Je begint met het inplannen van alle afspraken die je hebt. Daar omheen plan je de belangrijkste taken in. Is er nog tijd over, dan kun je de andere taken inplannen. Zorg daarbij wel voor buffertijd. Neem voor alles wat meer tijd dan je nodig denkt te hebben. Zo heb je wat ruimte als een taak langer duurt dan dat je dacht, als een afspraak uitloopt of wanneer er iets onverwachts tussendoor komt.

Vergeet niet om tijd voor jezelf in te plannen. Neem de tijd om te lunchen, plan tijd in om te sporten en af en toe iets leuks voor jezelf te doen. Alleen zo houd je voldoende energie over om je takenlijst ook daadwerkelijk af te werken zonder in een burn-out te raken.