Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Het beste advies dat ik ooit kreeg kwam van Flylady. Het werkt bij mij op elk gebied in mijn leven. Niet alleen tijdens het opruimen of in het huishouden. Het heeft me ook geholpen bij mijn studie en in mijn werk voordat ik een eigen bedrijf had. En trouwens ook bij het opzetten van mijn bedrijf. Ook nu nog werkt het nog steeds voor me. Welk advies dat was? Babystapjes! 

Met babystapjes krijg je alles gedaan. Of het nu een nieuwe gewoonte is die je aan wilt leren of een groot project dat je moet afronden. Door steeds kleine stapjes te nemen, wordt de taak overzichtelijker en bereik je stapje voor stapje je doel.

Hoe werken babystapjes?

Hoe die babystapjes dan werken? Ik geef je een aantal voorbeelden waarin ik ze gebruikt heb.

  • Een huishoudroutine opbouwen. Stapje voor stapje een nieuwe dagelijkse gewoonte invoeren en de wekelijkse schoonmaakklussen over de week verdelen.
  • Bij het opruimen. Elke dag 15 minuten opruimen. Als je dit consequent volhoudt, is uiteindelijk je hele huis opgeruimd. Zowel de huishoudroutine als het huis opruimen heb ik toegepast toen mijn man en ik net samenwoonden en we voor alles nog een vaste plek moesten vinden en een goed ritme voor het huishouden moesten zien te krijgen.
  • Een paper of een these schrijven. Als ik voor mijn studie een paper moest schrijven of toen ik aan mijn masterthese werkte, gebruikte ik deze methode als ik vast zat. Ik verdeelde alles onder in kleine stapjes. Bijvoorbeeld: een opzet maken, een inleiding schrijven, eerste hoofdstuk schrijven, etc. Met mijn these had ik tegen het einde momenten dat ik het niet meer zag zitten. Dan sprak ik met mezelf af dat ik er 15 minuten aan ging werken. En dat werkte elke keer weer! Soms stopte ik inderdaad na die 15 minuten. Veel vaker was ik dan door het moeilijkste gedeelte heen en ging ik door.
  • Tijdens mijn werk. Tijdens mijn werk verdeel ik grotere projecten altijd onder in kleinere subprojecten en taken. Daardoor wordt het makkelijker om het stukje voor stukje aan te pakken en raak je gemotiveerder doordat je ziet wat er al gedaan is.

Een klus onderverdelen in kleine stappen die weinig tijd kosten, maakt het geheel overzichtelijker. Je bent minder geneigd het werk uit te stellen en door elke dag een beetje te doen, boek je vooruitgang. Zo bereik je stapje voor stapje je doelen. Of dat nu een schoon en opgeruimd huis is, het afronden van een groot project op je werk of het succesvol afronden van je studie.

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.