Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

De laatste maanden van 2018 merkte ik dat mijn huis overvol aanvoelde. Daarom stelde ik voor dit jaar het doel om mijn huis nog een keer grondig op te ruimen. Dat doe ik in kleine stukjes. Deze keer waren de onderste twee planken van mijn servieskast aan de beurt.

Deze planken weerspiegelen precies het probleem van mijn huis. Het voelt overvol aan. En hoewel ik het idee heb dat er niet heel veel overbodige spullen staan, wil ik er toch nog een keer doorheen. In de hoop dat ik op de een of andere manier straks toch meer ruimte heb.

Opruimvolgorde

Normaal houd ik een vaste volgorde aan bij het opruimen. Tijdens het leeghalen van een kast of plank, ga ik sorteren op houden, weg doen en ergens anders opbergen. Daarna maak ik schoon en zet ik de spullen die mogen blijven terug. Als je de video onderaan dit artikel bekijkt, zie je dat ik hier iets anders te werk ga. Alle stappen worden echter wel doorlopen.

  • Ik begin met het leeghalen van de kast. Zo gaat alles door mijn handen en krijg ik alvast een beetje een idee van de spullen die erin staan. Ik maak geen stapeltjes van houden en weg doen, maar in mijn hoofd krijg ik daar al we een beeld van.
  • Vervolgens maak ik de planken schoon. Nu de kast leeg is, is dit daar een uitgelezen moment voor. 
  • Tot slot bepaal ik wat er terug gaat, wat ergens anders opgeborgen wordt en wat weg gaat.

Bepalen wat weg kan

Je kent vast Marie Kondo’s motto: word je er blij van? Zij gebruikt dit als criterium om te bepalen wat je houdt en wat niet. Mijn ervaring is dat je best heel blij kunt worden van allerlei spullen, maar dat het allemaal bij elkaar dan nog teveel is. In ons geval hebben we beslist teveel eierdopjes (zes, terwijl we maar met z’n tweeën zijn) en dessertschaaltjes (acht). Ik besluit twee eierdopjes, drie dessertschaaltjes en een gebaksschoteltje weg te doen. 

Bepalen waar je iets opbergt

Soms is de huidige plek van je spullen, niet de juiste of ideale plek. Wij hebben een teveel aan bestek en enkele plastic opbergdoosjes die we nauwelijks meer gebruiken, in een grotere doos gedaan. Die staat in deze servieskast. Wat op zich helemaal niet nodig is, omdat het spullen zijn die we weinig gebruiken. We bewaren deze dingen voor het geval er een keer (veel) visite is die mee eet.  Een betere plek voor deze dingen, is de voorraadkast, waar we meer ruimte hebben. Dan staat er ook nog een taartvorm in deze kast. Alle andere taartvormen staan ergens anders. Dus deze mag bij de overige taartvormen.

Soort bij soort

Tot slot zet ik alles op een georganiseerde manier terug. Dat houdt in dat ik dezelfde soort dingen bij elkaar zet. Alle serveerschaaltjes bij elkaar. Alle ovenschalen bij elkaar, etc.

Zoals je ziet, gaat het opruimen het beste, als je er een vaste structuur in aanbrengt. Kort samengevat, doorloop je het volgende proces:

  • Wat gebruik je? Dingen die je niet gebruikt kunnen weg.
  • Hoeveel van de dingen die je gebruikt, heb je daadwerkelijk nodig? Hier kijk je naar de hoeveelheid die je hebt. In mijn geval had ik veel meer eierdopjes en dessertschaaltjes dan nodig was.
  • Sorteer wat je houdt. Berg de dingen soort bij soort op, zodat je overzicht houdt over wat je hebt. Label planken eventueel, zodat iedereen weet wat waar hoort te staan.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.