Zo breng je weer rust in je huishouden

Nu de vakanties voorbij zijn, is het tijd om je huishouden weer in het gareel te krijgen. De beste manier daarvoor is door je routines weer op te pakken. Maar hoe doe je dat?

Routines weer oppakken

Na de zomervakantie weer in het ritme komen, kan lastig zijn. Soms is het voldoende om je oude routines weer op te pakken. Waren die goed ingesleten, dan lukt dat meestal vrij snel en makkelijk. Was je nog maar kort aan de slag met je routines, dan heb je er waarschijnlijk wat meer moeite mee. En misschien moet je wel wennen aan hele nieuwe routines, omdat je kinderen andere schooltijden hebben of op andere tijden naar clubjes gaan. Allemaal zaken die weer in het ritme komen, lastig kunnen maken.

Wat kun je doen om je oude of juist je nieuwe routines weer op te pakken?

Volgens Charles Duhigg wordt een gewoonte voorafgegaan door een ‘cue’. Iets wat je ertoe zet om te beginnen met de taak. Maar wat houdt zo'n cue eigenlijk in?

  • Als je ergens een overzicht hebt, van je dagelijkse routines, kan dat je cue zijn. Een overzicht kun je bijvoorbeeld hebben in je huishoudmap, in een habittracker of digitaal. Sinds kort gebruik ik daar zelf de app ‘Loop’ voor. Gebruik je deze methode, dan is het wel zaak dat je dat overzicht ziet. Hang of leg het dus in het zicht. Of zorg ervoor dat je het ziet op een ander vast moment. Als je elke dag al in je agenda kijkt, kun je jouw lijst daar bijvoorbeeld bewaren. 
  • Een andere manier is dat je een gewoonte koppelt aan iets anders dat je toch al doet. Mijn man en ik hebben toen we gingen samenwonen de gewoonte aangeleerd om direct na het avondeten de afwas te doen. Toen we allebei nog alleen woonden, bleef die regelmatig een keertje staan. Nu we daar een vast moment voor hebben, gekoppeld aan iets wat er direct aan vooraf gaat (het avondeten), doen we het elke avond. Je kunt dingen ook aan een vast tijdstip koppelen. Zo zorg ik ervoor elke ochtend om 9.00 uur aan het werk te zijn. Om een gewoonte op een bepaalde tijd te starten, heb je misschien in eerste instantie een reminder nodig. Zet tien minuten van te voren het alarm op je telefoon. 
  • Wat heel goed werkt, zijn natuurlijke timers, zoals: ‘zodra ik mijn kind naar school heb gebracht’ of ‘direct wanneer ik uit mijn werk kom’.

Tot slot zou je gewoonte gevolgd moeten worden door een beloning. Want waarom zou je iets anders doen? Voor mij is mijn beloning voor de meeste van mijn routines rust in mijn hoofd en het gevoel alles onder controle te hebben. Maar voor het starten van een nieuwe routine zijn dat soort beloningen vaak te vaag. Gelukkig zijn er ook voldoende kleine beloningen. Zoals in mijn geval een kop koffie nadat de afwas is gedaan. Maar je kunt ook denken aan een korte wandeling of een hoofdstuk uit een boek lezen. 

Je routines weer oppakken, kan lastig zijn. Maar door er consequent mee te oefenen, slijt een gewoonte langzaam maar zeker (weer) in. En zodra de dingen die je dagelijks doet een gewoonte zijn geworden, zul je zien dat je huishouden een stuk gestroomlijnder en rustiger verloopt.