Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Je kent ze vast wel. Van die types die ‘georganiseerd geboren’ zijn. Ze hebben alles keurig voor elkaar. Huis schoon en netjes, vergeten nooit een afspraak en hebben hun zaakjes goed geregeld. Terwijl jij worstelt met het combineren van je huishouden, baan, gezin en sociaal leven, lijken zij dat allemaal moeiteloos te combineren. Om gek van te worden.

Ligt het aan jou? Ben jij nu eenmaal niet geboren met een talent voor organiseren? Het slechte nieuws is: je bent niet georganiseerd geboren. Het goede nieuws is: je kunt het leren. Opruimen en organiseren is niet zozeer een gave waarmee je geboren wordt. Het is vooral het aanleren van vaardigheden en (andere?) gewoontes. Ook jij kunt dus een georganiseerd persoon worden. Ooit was ik ook vrij chaotisch, dus ik spreek uit ervaring. Toen ik naast mijn werk een studie ging volgen, ben ik me gaan storten op het organiseren van mijn huis en mijn taken. En als ik het kan, kan jij het vast ook.

Hoe je dat doet? Let op, ik heb een stappenplan voor je.

 

Stap 1 – Ruim je huis op.

Als je omgeven wordt door rommel, kun je niet helder denken. Het cliché is namelijk waar. Een opgeruimd huis, is een opgeruimd hoofd. Andersom is een chaotisch hoofd vaak ook zichtbaar in de vorm van een chaotisch huis. Als je gaat opruimen, zul je merken dat je meer overzicht krijgt en dus meer rust in je hoofd.

 

Stap 2 – Houd een agenda bij

Noteer voortaan al je afspraken en deadlines in een agenda of op een kalender. En kijk daar ook regelmatig op. Controleer in ieder geval elke avond je afspraken voor de volgende dag. Kijk elke week ook even naar de volgende week om te zien of je belangrijke afspraken alvast moet voorbereiden. Een cadeautje voor iemand kopen bijvoorbeeld.

 

Stap 3 – Maak een to do lijst

Als je opschrijft wat je moet doen, kun je het niet meer vergeten. Het is dan wel zaak dat je het briefje waar je de taak opgeschreven hebt, niet kwijtraakt. Kies dus een vaste plek voor je takenlijstje. Dat kan in een notitieboekje (bijvoorbeeld in de vorm van een Bullet Journal), een schrijfblok of in een digitale app. Als je deze plek maar consequent gebruikt en regelmatig bekijkt op dingen die gedaan moeten worden.

Met deze drie stappen heb je overzicht en zul je je een stuk rustiger gaan voelen. En een stuk georganiseerder omdat je niet langer naar je sleutels hoeft te zoeken en weet wat je wanneer moet doen.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.