Soms is het allemaal teveel

Je hebt van die dagen dat het allemaal teveel lijkt. Die dagen heb ik ook. Op die dagen lijkt uit bed komen al een bijna onmogelijke opgave. En sta je dan eenmaal naast je bed, dan moet je ook al die andere dagelijkse dingen nog doen. De gewone dagelijkse zelfzorg (wassen, aankleden, fatsoenlijk eten en drinken), lijkt dan al onmogelijk veel. En heb je kinderen of huisdieren dan komt die zorg er ook nog eens bij.

Zulke dagen vallen me zwaar. Soms heb ik meerdere van deze dagen achter elkaar. En de afgelopen periode regen die dagen zich aaneen tot een aantal van deze weken. Doodvermoeiend en niet goed voor je humeur. Ik vermoed dat een ernstige verkoudheid, kiespijn en het grijze weer er ook niet veel goed aan gedaan hebben. Maar hoe kom je zulke dagen nu door?

Ik kan niet voor jou spreken en ik heb geen idee of wat mij helpt, ook werkt voor jou. Maar ik wil je graag laten weten wat voor mij werkt. In de hoop dat je er iets aan hebt.

Rustig aan doen

Ten eerste helpt het mij ontzettend om een beetje gas terug te nemen. Vaak duw ik op de eerste dag dat ik me zo voel nog wel een beetje door, omdat ik nu eenmaal wil doen wat ik me had voorgenomen. Soms helpt het en merk ik na een uurtje of twee werken dat het beter gaat. Op andere dagen, of als ik meerdere van deze dagen achter elkaar heb, neem ik wat gas terug. Ik kijk naar mijn to do lijst en bepaal opnieuw mijn prioriteiten. Wat moet er echt gebeuren? Omdat ik meestal vooruit werk, kan ik veel werkgerelateerde acitiviteiten vaak wel even uitstellen.

De tijd die vrij komt besteed ik aan leuke activiteiten die niet al te veel energie kosten. Maar ik zorg er wel voor dat ik enigszins actief blijf. Ik ga niet een hele dag Netflix of YouTube video’s kijken. In plaats daarvan kies ik voor een beetje handwerken of een boek lezen. Als ik erg moe ben, zorg ik voor wat extra slaap in de vorm van een middagdutje. Een stukje wandelen in de buitenlucht of een paar rekoefeningen doen willen ook wel eens helpen om je systeem wakker te maken en je wat fitter te voelen.

Opruimen helpt

Waar ik in periodes als deze absoluut niet tegen kan, is rommel. De rommel lijkt mijn gevoel van vermoeidheid alleen maar te verergeren. Nu is de zichtbare rommel vaak redelijk snel op te ruimen in mijn huis omdat ik over het algemeen een vaste plaats voor dingen heb. Als je mijn blog de laatste weken hebt gevolgd, weet je echter dat ook ik teveel rommel in mijn kasten en lades heb. Het irriteert me mateloos. Door mijn gebrek aan energie de afgelopen tijd, heb ik het opruimen even op een laag pitje gezet. Maar ik ben er niet mee gestopt.

Minimaal één keer per dag liep ik door mijn huis om rondzwervende spullen op te bergen. Even een rondje door de keuken of woonkamer terwijl ik wachtte tot het water in de waterkoker kookte. Even een rondje door de slaapkamer of badkamer nadat ik was in de wasmachine had gestopt, etc. Zag ik bij het opbergen van die spullen overbodige rommel in een kast of lade, dan haalde ik de dingen waar mijn oog op viel er direct uit. Dat kost je nauwelijks energie en geeft direct resultaat. Daarnaast probeerde ik elke dag even een paar minuten aan echt opruimen te besteden. Soms was het niet meer dan een plank leeghalen en de volgende dag te sorteren op wat ik wilde houden en wat er weg kon. Maar het werkte wel. Ik had het gevoel iets positiefs gedaan te hebben, hoe weinig ik verder ook had gedaan die dag.

Wanneer je te moe bent om op te ruimen

Ik hoor vaak van mensen om me heen dat ze te moe zijn om op te ruimen. En als ‘te moe’ in dit geval betekent dat je je door de dag heen sleept, begrijp ik dat heel goed. Tegelijkertijd zijn er talloze verhalen van mensen die ondanks hun (extreme) vermoeidheid zijn begonnen met opruimen en zich na verloop van tijd stukken beter zijn gaan voelen. Dus, voel jij je om welke reden dan ook ontzettend moe, maar erger jij je wel aan de rommel om je heen? Begin met elke dag iets op te ruimen, ook al is het maar 1 ding op zijn plek zetten of weg doen. Je zult je in ieder geval een klein beetje beter voelen als je geen rommel meer om je heen hebt waar je je aan irriteert.

Tips voor in stukjes opruimen:

  • Doe een plank of lade per keer.
  • Is dat zelfs nog te veel, zorg dan voor een lege doos of mand. Haal op dag 1 de plank of lade leeg en stop alles in de doos. Zo verspreid je niet nog meer rommel in je huis, maar blijft het beperkt tot die ene doos. Sorteer de spullen in de doos op dag 2 in wat je wilt houden en wat weg kan. Zet op dag 3 alle spullen die terug mogen, terug. Zet op dag 4 de spullen die je ergens anders wilt opbergen terug. Nu ben je klaar voor de volgende plank of lade.
  • Doe het in kleine tijdseenheden. Bijvoorbeeld 5 minuten per dag of twee of drie keer per dag 5 minuten als je dat aankunt.
  • Maak er een spelletje van. Doe bijvoorbeeld de minimalism game. Ik heb dit in november gedaan en het is me erg goed bevallen. Zo goed, dat ik dit in maart opnieuw ga doen.

Wil je meedoen in maart? Schrijf je dan in via deze link. Dan krijg je dagelijks een mail van mij met motiverende tips en laat ik natuurlijk ook zien wat ik die dag weg heb gedaan.