Een nieuwe Huishoudmap opzetten: Ochtendroutine

Ik ben begonnen met het opzetten van een nieuwe huishoudmap. In deze serie laat ik jullie stap voor stap zien hoe ik dit doe. De vorige delen vind je hier:

Ochtendroutine

Vorige week hebben we de avondroutine toegevoegd. Na de avondroutine is de ochtendroutine aan de beurt. Als het goed is, heb je inmiddels een avondroutine die je helpt om de ochtenden wat soepeler te laten verlopen. De ochtendroutine is bedoeld om de ochtenden te structureren en de rest van de dag goed te laten verlopen.

Voorbeelden van een ochtendroutine:

  • Douchen en aankleden. Heb je een gezin met kleine kinderen, dan is het handig om ervoor te zorgen dat je dit doet voor de rest van het gezin wakker wordt.
  • Ontbijten.
  • Ontbijtboel opruimen.
  • Eettafel afnemen.
  • Vaatwasser inruimen.
  • Bed opmaken.

Mijn ochtendroutine ziet er als volgt uit:

  • Wassen en aankleden.
  • Bed open slaan (als manlief er niet meer inligt).
  • Slaapkamer luchten (raam open).
  • Ontbijten.
  • Ontbijtboel opruimen.
  • Bed opmaken.
  • Wasmachine aanzetten.
  • Mijn vriendin e-mailen. Omdat we beiden vanuit huis werken, mailen we elkaar dagelijks een to do list en laten elkaar de volgende dag weten wat we wel en niet gedaan hebben. Dit werkt ontzettend motiverend.
  • Agenda checken, zodat ik zeker weet dat ik niets vergeet.

Middagroutine

Naast de ochtendroutine kun je eventueel ook nog een middagroutine invoeren. Flylady maakt zelfs nog onderscheid tussen vroege middagroutine, na school/werk routine en een late middagroutine.

Voorbeelden van een vroege middag routine:

  • Lunch
  • Afwas doen/vaatwasser inruimen.
  • Telefoontjes afhandelen.
  • E-mail checken.

Voorbeelden van een na school routine:

  • Tassen leegmaken.
  • Snacks maken.
  • Helpen met huiswerk
  • Was afronden.

Voorbeelden late middag routine:

  • Tafel dekken.
  • Aan avondeten beginnen.
  • Hotspots opruimen.

Mijn (late) middagroutine is als volgt:

  • Bullet journal bijwerken (taken die gedaan zijn afstrepen).
  • Agenda checken voor morgen.
  • To do lijst voor morgen maken (in mijn Bullet Journal).
  • Bureau opruimen.
  • Eventueel werk voor morgen klaarleggen.

Op deze manier heb ik een afronding van de dag en heb ik ook niet de neiging om ’s avonds nog van alles aan mijn werk te gaan doen.