Doelen en Goede Voornemens: Hoe Bereik je ze?

De schoolvakanties zijn voorbij en de meeste mensen beginnen weer aan hun normale ritme. Veel van jullie hebben waarschijnlijk, net als ik, goede voornemens of doelen voor dit jaar gemaakt en willen daar nu een start mee maken. Hoe zorg je ervoor dat je deze doelen ook daadwerkelijk bereikt?

Zorg voor voldoende motivatie

Vraag je af waarom je een bepaald doel wilt bereiken. Als voorbeeld nemen we hier het veel genoemde doel afvallen. Wil je afvallen voor je gezondheid? Of wil je er beter uitzien? Of beide? En waarom wil je gaan hardlopen? Om af te vallen, om gezonder te worden, om tikkertje te kunnen spelen met je kinderen of…? Als je duidelijk voor ogen hebt waarom je een bepaald doel wilt bereiken, wordt het veel makkelijker om door te zetten op momenten dat het moeilijk wordt.

Maak je doelen en voornemens concreet

Allereerst is het belangrijk dat je precies weet wat je wilt. Maak je doel concreet. Dus niet: ‘gezonder leven’, maar ‘elke dag 3 ons groente en 2 stuks fruit eten en op maandag, woensdag en vrijdag een half uur hardlopen’. Als je doel te vaag is, weet je niet wanneer je het bereikt hebt. Als jouw doel afvallen is, maar je bepaald niet van te voren welk gewicht je wilt bereiken, dan weet je niet waar je naartoe werkt. Is je doel dan behaald bij 1 kilo kwijt? Of moeten het er 10 zijn?

Deel grote doelen op in kleinere stappen

Heb je een groot doel voor het komende jaar? Bijvoorbeeld 20 kilo afvallen of je hele huis opruimen? Deel hem dan op in kleinere stapjes. Is 20 kilo afvallen jouw doel, dan kun je dat bijvoorbeeld opdelen in 5 kilo in het eerste kwartaal, en 2 kilo daarvan in januari. Je huis opruimen kun je op die manier opdelen per kamer. Je eerste doel kan dan bijvoorbeeld zijn ‘de slaapkamer opruimen voor eind januari’.

Maak een actieplan

Bepaal wat je moet doen en wanneer om je doelen te behalen. Afvallen? Dan moet je dus je eetpatroon aanpassen en daarnaast misschien meer gaan bewegen. Hoe ga je dat doen? Ga je een bepaald dieet volgen? Ga je dat in groepsverband doen of alleen? Welk dieet ga je volgen? Weet je dit alles nog niet, dan is je eerste actiepunt dus ‘een dieet zoeken dat bij je past.’

Voor opruimen geld hetzelfde. Hoe ga je dat doen? Per ruimte? Of per categorie (zoals Marie Kondo dat doet)? En wanneer ga je dat doen? Elke dag een kwartiertje of in het weekend 1,5 à 2 uur? Ga je alleen aan de slag of vraag je hulp? Hulp kan bestaan uit bijvoorbeeld een vriendin die je helpt of professionele hulp in de vorm van een professional organizer. Kijk goed naar wat voor jou haalbaar is en maak een plan.

Evalueer je plan regelmatig

Tijdens de uitvoering van je plan kan er van alles gebeuren. Misschien ga je sneller dan gepland. Misschien gaat het langzamer. Misschien werken sommige dingen niet. Misschien blijkt sporten op maandagavond helemaal niet handig en doe je dat liever in het weekend. Kortom, plannen moeten soms aangepast worden. Kijk daarom regelmatig (bijvoorbeeld elke maand) of je nog op schema zit en of je plan aangepast moet worden.

Beloon jezelf

Tot slot: beloon jezelf. Zo blijf je gemotiveerd om aan je doel te werken. Je kunt jezelf belonen voor het halen van (sub)doelen of voor het uitvoeren van je plan. Kies bijvoorbeeld voor een beloning wanneer je 5 kilo bent afgevallen en/of voor een beloning als je een maand lang elke week 3x per week een half uur hebt hard gelopen.

Hopelijk lukt het je met deze tips om aan de slag te gaan met je goede voornemens. Ik wens je alvast heel veel succes bij het bereiken van je doelen!