Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Veel mensen maken weer goede voornemens voor het nieuwe jaar. Maar eind januari zijn veel voornemens alweer gesneuveld. Hoe houdt je alle goede voornemens wel vol?

Maak concrete doelen

Zet je voornemens om in concrete doelen. Gezonder eten of meer sporten is niet concreet genoeg. Schrijf op wat je precies gaat veranderen. Bijvoorbeeld: 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag eten of 3 keer per week een half uur hardlopen. Bedenk ook wat je gaat doen als het fout gaat. Hardlopen over geslagen of verschrikkelijk ongezond gegeten in je vakantie? Bedenk nu alvast hoe je je goede gewoontes in zo’n geval weer gaat oppakken. Dat maakt het makkelijker op het moment dat het toch fout is gegaan.

Beloon jezelf

Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht om jezelf te blijven motiveren. De beloning kan natuurlijk niet iets zijn wat je probeert af te leren. Dus geen stuk taart als beloning omdat je al een maand lang gezond gegeten hebt. Denk eerder aan dingen als nieuwe sportkleding als je een bepaald aantal keren bent gaan sporten, een dagje sauna of een massage als je al drie maanden gezond gegeten hebt.

Verleidingen beperken

Tenslotte: beperk de verleidingen. Zorg dat er geen snacks in huis zijn als je die niet wilt eten. Doe dingen altijd op hetzelfde moment, zodat het een gewoonte wordt. Ga bijvoorbeeld altijd op dezelfde tijd sporten (’s ochtends vroeg werkt voor veel mensen goed omdat er dan niets meer tussen komt) en maak met jezelf een paar niet-onderhandelbare afspraken. Dat zijn afspraken waar je niet aan kunt tornen. Bijvoorbeeld elke woensdagochtend hardlopen if altijd groente bij de lunch. Het is de bedoeling dat het een gewoonte wordt en je er uiteindelijk niet meer over nadenkt. Net zoals je je elke dag aankleedt voordat je de deur uit gaat, doe je deze dingen ook zonder erbij na te denken. Het is het makkelijkst als je dit aan een gewoonte koppelt die je al hebt. Zo kun je bijvoorbeeld hardlopen koppelen aan het moment dat je de kinderen naar school hebt gebracht (trek desnoods je hardloopkleding al aan en ga meteen door vanaf school) of het combineren met de hond uitlaten.

31 dagen opruimen en organiseren

Is één van je goede voornemens opruimen en organiseren? In januari vind je hier de blogserie ’31 dagen opruimen en organiseren’. In deze serie pakken we elke dag een klein stukje van je huis aan. De tips variëren van opruimen in huis tot het organiseren van je huishouden, je papieren, je activiteiten en je tijd. Blijf dit blog dus vooral volgen.