Wanneer wel en wanneer niet online kopen?

Steeds meer van onze aankopen worden online gedaan. En waarom ook niet. Het is snel en gemakkelijk en je hebt je aankopen vaak al de volgende dag in huis. Toch heeft deze manier van kopen ook nadelen. Websites proberen je het zo gemakkelijk mogelijk te maken om iets te kopen, dus een impulsaankoop is ook snel gedaan. Denk maar eens aan de één-klik mogelijkheid van Amazon, waarbij je met één muisklik het product van je keuze koopt. Makkelijk, maar er zit ook geen moment van overdenking bij. Ben jij vaak het slachtoffer van online impulsaankopen en baal je daarvan? Dan is het tijd voor wat tips voor het doen van online aankopen.

Wanneer wel online kopen

Zoals gezegd, online kopen is natuurlijk ook gewoon ontzettend handig. Goede redenen om wel online een aankoop te doen:

  • Allereerst geldt altijd dit: Je hebt het product nodig. En nee, niet ‘nodig’ in de zin van ‘nu ik dit zie weet ik ineens dat ik dat altijd al nodig heb gehad.’ Hier bedoelen we nodig in de zin van je weet dat je het gaat gebruiken, en waarvoor. Of het vervangt een ander product dat je al gebruikte, maar dat nu aan vervanging toe is. Dus een nieuwe printercartridge omdat de oude (bijna) leeg is, is prima. Net als een nieuwe winterjas die jouw oude versleten winterjas vervangt. Maar die winterjas is weer niet prima als je eigenlijk op zoek was naar een nieuwe spijkerbroek.
  • Je bent al een tijd(je) op zoek naar een bepaald product maar kan het in de fysieke winkels niet vinden.
  • Je hebt het product nodig en hebt ontdekt dat het online goedkoper te krijgen is. Kijk wel uit voor producten die ineens heel erg veel goedkoper te krijgen zijn. Soms is iets wat te mooi lijkt om waar te zijn inderdaad te mooi om waar te zijn. Het product is dan namaak of wordt nooit geleverd. Kijk dus wel uit waar je koopt. Houdt ook rekening met bijkomende verzendkosten die het product toch weer duurder kunnen maken dan het in eerste instantie lijkt.
  • Je wilt tijd en energie besparen en koopt dus online in plaats van zelf naar een winkel te gaan.

Wanneer niet online kopen

  • Je gaat uit verveling op internet surfen of door je ali express app bladeren en ineens zie je iets wat je absoluut ‘moet’ hebben.
  • Je moet de dag voor Sinterklaas of kerst nog een cadeautje kopen en hoopt het online nog te kunnen vinden. Bedenk dat dit de drukste periode is voor de webshops en de pakketbezorgers en dat pakjes daardoor wel eens wat vertraging op kunnen lopen. Ben je echt zo laat met een cadeautje kopen, dan kun je waarschijnlijk beter naar een fysieke winkel gaan in de hoop daar nog wat leuks te scoren.
  • Je hebt nooit bedacht dat je het nodig had, tot je deze reclame zag. Toen moest je het wel kopen omdat het zo handig, goedkoop of leuk is. Niet doen. Bouw bedenktijd in. Maak desnoods een 30 dagen lijst. Schrijf wat je wilt hebben op een lijst, met daarop de datum van vandaag. Beloof jezelf dat je het over 30 dagen mag kopen, als je het dan nog steeds wilt hebben. En ja, misschien is dan die aanbieding voorbij, maar het scheelt wel weer een artikel dat ongebruikt in je kast blijft liggen. Bovendien zijn dingen die in de aanbieding zijn vaak na verloop van tijd ook wel weer ergens anders met korting te krijgen.
  • Koop liever geen elektrische apparaten buiten Europa. Het is niet altijd duidelijk of deze apparaten aan de Europese normen voor veiligheid voldoen.
  • Let op bij producten die je buiten de EU koopt. Het postbedrijf doet de douane afhandeling en berekent de kosten hiervoor door aan jou als de afzender deze niet betaald heeft. Over producten buiten de EU wordt boven de € 22,00 omzetbelasting gerekend (21%). Die komen dus voor jouw rekening bovenop de prijs van het product en de verzendkosten. Boven de € 150,00 worden naast omzetbelasting ook nog invoerrechten berekend. Hoeveel dat is, verschilt per product. Tot slot zijn er producten die helemaal niet ingevoerd mogen worden in Nederland. Wil je hier meer over weten, kijk dan op de website van de belastingdienst.