Hoe zorg je voor een goede ochtendroutine?

Je ochtenden zijn meestal waanzinnig. Je rent als een gek door het huis om zowel jezelf als je kinderen op tijd de deur uit te krijgen voor werk en school. Intussen vraag je je gestresst af of ze iets bijzonders en wat dan ook alweer mee moesten nemen naar school. Gymtas? Werkstuk? Knutselmateriaal?

Ergens in de schoolvakantie heb je bedacht dat het voortaan anders moet. Maar hoe?

Houd je tijd bij

Allereerst is het belangrijk om te bekijken waar het mis gaat. Houd eens een ochtend (of het liefst een hele dag) bij wat je doet. Ja, ik weet het, je hebt al geen tijd ’s ochtends. Maar probeer toch tussen de bedrijven door wat aantekeningen te maken of zo snel mogelijk na de ochtendspits. Op deze manier krijg je goed overzicht wat je ’s ochtends allemaal doet en hoeveel tijd het je kost.

Bekijk vervolgens op een rustig moment (bijvoorbeeld in het weekend) je aantekeningen en beantwoord de volgende vragen:

  • Wat gaat er goed?
  • Wat gaat er niet goed?
  • Hoeveel tijd heb je nodig van opstaan tot de deur uit gaan?
  • Is dit genoeg of zou je meer tijd willen hebben?
  • Hoeveel tijd gaat verloren aan zaken die op het laatste moment nog gedaan moeten worden? Gymspullen bij elkaar zoeken, briefjes voor school invullen en ondertekenen etc.
  • Hoe zou je willen dat je ochtend eruit ziet?

Knelpunten oplossen

Begin nu met het wegnemen van de ergste stress door oplossingen te bedenken voor de knelpunten. Enkele voorbeelden om je op weg te helpen:

  • Elke ochtend je sleutels kwijt? Zorg voor een vaste plek.
  • ’s Ochtends zoeken naar gymkleren en last minute briefjes invullen? Zorg dat de tassen ’s avonds ingepakt en klaargezet worden. Dan heb je ook nog genoeg tijd om naar gymkleren te zoeken en eventuele briefjes in te vullen. Lunchtrommels kun je eventueel ook de avond van te voren klaarmaken. Bewaar ze in de koelkast. Niet vergeten om ze de volgende dag ook daadwerkelijk in de tassen te stoppen!
  • Door zelf een kwartiertje voor de rest van het gezin op te staan, begin je de ochtend al rustiger. Je hebt in dat kwartier tijd om jezelf aan te kleden en klaar te maken voor de dag.

Leg je routine vast

Schrijf je nieuwe ochtend- en avondroutine op. Bijvoorbeeld:

Ochtend:

  • 7.00 uur Wassen en aankleden, koffie zetten, vaatwasser leegruimen
  • 7.15 uur Kinderen roepen, helpen met aankleden.
  • 7.30 uur Ontbijten.
  • 8.00 uur Tanden poetsen, jassen aan en naar school/werk.

Avond (na het avondeten):

  • Tassen inpakken.
  • Kleren voor morgen klaarleggen.
  • Lunchtrommels klaarmaken .
  • Agenda checken.

Merk je dat dingen toch niet soepel lopen? Pas waar nodig je routines aan. Kom je er alleen (of met je gezin) niet uit? Wie weet kan ik je verder helpen en kunnen we samen routines bedenken waardoor jouw dagen wat soepeler verlopen. E-mail me gerust voor meer informatie (info@anitamaaktruimte.nl).