Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Digitale camera’s en smartphones maken het makkelijk om foto’s te maken. Met als gevolg dat we niet meer twee of drie volle fotorolletjes hebben na een vakantie. Soms hebben we in een gewone week al meer foto’s dan vroeger in een hele vakantie. Veel van die foto’s blijven eeuwig op een camera of smarthone staan. Soms worden ze wel geüpload naar pc, laptop of in de cloud bewaard, maar blijven vervolgens ook daar staan. Komt dan eindelijk het moment dat je er wat mee wilt doen, dan zakt de moed je vaak in de schoenen. Want hoe ga je duizenden foto’s uitzoeken? En hoe zorg je voor een goed systeem waarin je foto’s in de toekomst ook weer terug kunt vinden?

 

Een systeem bedenken

Vaak worden je foto’s automatisch per datum opgeslagen. Zelf vind ik dit wel makkelijk. Ik sorteer mijn foto’s eerst op jaar en daarna op maand. Dus alles van dit jaar gaat in het mapje 2018. Binnen die map heb ik submappen per maand. Op de foto hieronder zie je hoe de mappenstructuur eruit ziet.

Ben je iemand die foto’s terug zoekt op gebeurtenissen of personen, dan kun je de foto’s misschien beter ordenen in mapjes met de naam van de gebeurtenissen of per persoon (bijvoorbeeld bij foto’s van je kinderen). Vaak is het wel handig om ook het jaartal in de naam van het mapje terug te laten komen. Bijvoorbeeld ‘vakantie_frankrijk_2018’. Een andere manier is, de foto’s gewoon op jaar te sorteren en daarna een naam te geven die refereert aan de gebeurtenis. Dus je zet de foto’s in het mapje van juli 2018, en noemt de foto’s ‘frankrijk001’, ‘frankrijk002’ etc.

 

Foto’s uitzoeken

Ga je aan de slag met het sorteren van je foto’s, begin dan met het aanmaken van de mapjes. Denk na over de structuur. Wil je de foto’s op datum sorteren, kies dan bijvoorbeeld voor een map per jaar en submappen per maand of gebeurtenis. Wil je foto’s op persoon sorteren, maak dan alvast mapjes aan met bijvoorbeeld de namen van je kinderen.

Wil je foto’s op onderwerp sorteren, dan kun je eventueel tijdens het sorteren mapjes aanmaken voor de onderwerpen die je tegenkomt. Kies wel brede onderwerpen, zodat je niet honderd mappen hoeft aan te maken. Dan wordt het alsnog onoverzichtelijk.

Heb je echt duizenden foto’s die je wilt uitzoeken, begin dan met een grove sortering. Bijvoorbeeld eerst op jaar. Daarna kun je ze verder gaan onderverdelen in submappen, bijvoorbeeld op datum. Verplaats de foto’s naar de juiste mappen. Bekijk daarna per map welke foto’s je wel of niet wilt houden en verwijder foto’s die veel op elkaar lijken en die onduidelijk zijn.

 

Bijhouden

Wil je chaos in de toekomst voorkomen, dan moet je je systeem bijhouden. Ik probeer elke week de foto’s van mijn telefoon over te zetten naar mijn laptop. Heb ik mijn digitale camera gebruikt in die week, dan zet ik ook die foto’s meteen over. Aan het begin van de maand zet ik de foto’s van de vorige maand in een mapje met de naam van die maand. Dus foto’s van deze maand (juli) staan in een mapje met de naam 2018-07. Ik gebruik hier cijfers voor de maanden omdat de mapjes dan automatisch op de juiste volgorde blijven staan. Daarna verwijder ik foto’s die veel op elkaar lijken, onduidelijk of gewoon niet mooi zijn. Heb ik veel foto’s van een speciale gelegenheid, bijvoorbeeld een feest of een vakantie, dan maak ik daar een submapje met de naam van die gelegenheid aan.

Omdat ik mijn foto’s graag in albums doe, houd ik gedurende het hele jaar een foto album bij. Dit probeer ik wekelijks bij te werken. Ik zoek dan de foto’s die ik voor die week in het album wil. Omdat ik met het Project Life systeem werk, gebruik ik insteekhoezen voor mijn foto’s en schrijf ik de tekst die ik erbij wil op aparte kaartjes die ook in de insteekhoezen kunnen. Van de foto’s die ik wil laten afdrukken zet ik een kopie in een apart mapje dat ‘afdrukken’ heet. Ongeveer één keer per maand laat ik alles wat in dat mapje zit afdrukken. Daarna maak ik het mapje weer leeg en is het klaar voor de volgende serie foto. Dat is ook de reden waarom ik er kopieën van foto’s in zet en niet de originele foto’s.

Je kunt je foto’s natuurlijk ook gewoon ouderwets inplakken nadat je ze hebt afgedrukt of laten afdrukken. Een andere optie is een digitaal fotoboek maken. Als je dan een album van een heel jaar wil maken, dan kun je dit ook makkelijk in gedeeltes doen. Je houdt het wekelijks of maandelijks (of wanneer je zin hebt) bij. Tussentijds sla je het album op. Aan het eind van het jaar laat je het hele fotoboek afdrukken.

Met het gebruik van deze tips kun je je foto’s in de toekomst makkelijker terug vinden en eventueel gebruiken voor een mooi album of een collage.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.