Hoe houd je het koel tijdens een hittegolf?

Het is al weken warm, maar deze week bereiken we extreme temperaturen op donderdag en vrijdag. Zaak dus om zelf zo koel mogelijk te blijven. Maar hoe houd je jezelf en je huis zo goed mogelijk koel?

Je huis koel houden

  • Gooi ’s ochtends zo vroeg mogelijk ramen en deuren tegen elkaar open, zodat het binnenshuis wat af kan koelen. Houd gordijnen dicht zodra de zon gaat schijnen. Loopt de temperatuur buiten op, sluit je ramen en deuren dan juist weer zodat de warmte niet naar binnen komt.
  • Let erop dat je binnenshuis niet zelf voor extra warmte zorgt. Zet zo min mogelijk apparaten aan die warmte genereren. Dus laat je droger even met rust en gebruik ook de oven deze dagen liever niet. Zet apparaten die je niet gebruikt, zoals de tv en de computer, helemaal uit en niet op standby. In de standby stand produceren ze ongemerkt extra warmte.
  • Wat je eten betreft, kies gerechten die snel klaar zijn, zodat je zo weinig mogelijk tijd bij een warm fornuis hoeft door te brengen. Maaltijdsalades zijn ideaal met dit weer. Ingrediënten die toch eerst nog even gekookt of gebakken moeten worden, kun je dan in de ochtend, als het nog koel is, bereiden.

Jezelf koel houden

Je houdt jezelf allereerst koel door ervoor te zorgen dat je niet te warm aangekleed bent. Dunne stoffen dus. Ga je naar buiten, dan kan een petje de zon uit je gezicht houden. Verder is het belangrijk om veel (water) te drinken, zodat je lichaam zichzelf kan blijven koelen. Bij de GGD adviseerden ze me ooit om als richtlijn de temperatuur aan te houden. Bij 20 graden Celsius heb je ongeveer 2 liter vocht per dag nodig, daarna bij elke 5 graden hoger een halve liter extra. Bij 30 graden dus 3 liter. Extra vocht krijg je niet alleen binnen via drankjes, maar kan ook bijvoorbeeld door yoghurt, komkommer of watermeloen te eten. Natuurlijk is de hoeveelheid vocht die je nodig hebt ook afhankelijk van je inspanning. Ben je lichamelijk flink actief overdag, dan heb je meer vocht nodig.

IJskoude drankjes zorgen ervoor dat je lichaam weer probeert op te warmen, gebruik die dus niet of met mate. Van hete dranken krijg je het vaak nog warmer. Ideaal gesproken drink je dus niet al te warme of koude dranken. Gewone thee en koffie hebben vanwege de theïne en cafeïne een licht uitdrogende werking, drink daar dus niet te veel van. Kruidenthee is geen probleem. Alcohol kun je met deze warmte beter helemaal vermijden. Ook dat heeft een uitdrogende werking.

Ga je douchen, kies dan voor een lauwe douche. Dat zorgt voor meer verkoeling dan een ijskoude douche, die je lichaamsthermostaat meteen weer aan het werk zet.

Zet je activiteiten op een laag pitje. Ga niet midden op de dag hardlopen, maar doe dit bij voorkeur ’s ochtends vroeg, als het nog koel is. Hetzelfde geldt voor het huishouden. Inspannende klusjes zoals stofzuigen kunnen best een paar daagjes wachten. Kies voor een minimum aan huishoudelijke activiteiten die nodig zijn om het een beetje bij te houden. Een wasje draaien kan prima. Hang je het buiten op, dan is het bovendien zo droog. Verder wil je natuurlijk de afwas gedaan hebben. Kruimels op de vloer kun je ook snel even opvegen na het eten, in plaats van meteen het hele huis maar te stofzuigen. Wil je toch wat meer doen, doe ook dit dan in de ochtend. Laat verder de boel de boel of kies voor klusjes die je zittend kunt uitvoeren. Was vouwen is bijvoorbeeld zo’n klusje. Ook je administratie bijwerken kan natuurlijk prima.