Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Na het succes van het Marie Kondo's boek 'Opgeruimd!', is er nu ook een manga versie van dit boek. 'Opgeruimd! De Manga' laat in manga vorm zien hoe je volgens de Konmari methode gaat opruimen. Aan het eind van elk hoofdstuk vind je in het kort nog een aantal tips terug.

Door de vorm van een stripverhaal komt de essentie van de Marie Kondo methode zoals je die in 'Opgeruimd!' vindt, minder goed over. Niettemin is dit boekje makkelijk leesbaar en wordt de methode luchtig maar duidelijk over gebracht. De situaties die in beeld worden gebracht zijn voor de meeste mensen zeer herkenbaar. Niet weten waar te beginnen met opruimen is een heel bekend voorbeeld. Gelukkig heeft Marie Kondo daar met haar categorieën een oplossing en een vaste volgorde voor.

Een ander dilemma voor veel mensen is het wegdoen van spullen uit je verleden. Moeilijk afstand kunnen doen van dingen die je niet meer gebruikt maar waar herinneringen aan zitten is voor bijna iedereen moeilijk. Verder bewaren we niet alleen dingen omdat ze ooit geld gekost hebben. Maar ook ze symboliseren wie je vroeger was of hoopte te worden. Marie Kondo laat ook in dit boek zien dat het geen zinnige redenen zijn om vast te houden aan voorwerpen. Het hoofdstuk waarin de hoofdpersoon allerlei voorwerpen bewaard van hobby’s die ze ooit eens heeft uitgeprobeerd, laat dit uitstekend zien.

Ben je iemand die het lastig vindt om aan een boek als 'Opgeruimd!' te beginnen, maar wil je wel meer weten over de methode van Marie Kondo? Dan is dit een leuk boek om er kennis mee te maken. Voor meer achtergrond over de methode of een beter begrip ervan, zou ik het oorspronkelijke boek echter aanraden. En natuurlijk is 'Opgeruimd! De manga' ook gewoon een leuk boek voor alle Marie Kondo fans. Haar methode wordt op een grappige manier in beeldvorm weergegeven. Kortom, wat mij betreft een boek voor de fans en voor degenen die eens voorzichtig kennis willen maken met de methode. Maar geen vervanging van haar eerste boek ‘Opgeruimd!’.

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.