Ochtendroutine

Een minder gehaaste ochtend, begint vaak al met een goede avondroutine. Maar daarnaast is een goede ochtendroutine ook belangrijk. Hoe zorg je voor een goede ochtendroutine?

 

Wat wil je 's ochtends doen?

Om te beginnen bedenk je wat je ’s ochtends, voordat je de deur uit gaat, graag zou willen doen. Dit kunnen dingen zijn die ervoor zorgen dat je een rustig begin van de dag hebt. Bijvoorbeeld rustig ontbijten of een to do lijstje voor de dag maken. Ook kunnen het dingen zijn waar je de rest van de dag waarschijnlijk niet aan toe komt, bijvoorbeeld hardlopen of in je dagboek schrijven. En dan zijn er nog de dingen die ervoor zorgen dat het fijner thuiskomen is. Zoals de ontbijtboel opruimen en je bed opmaken voordat je de deur uit gaat. Dit zorgt ervoor dat je in een opgeruimd huis thuis komt en niet meteen weer met een hoop rommel wordt geconfronteerd.

Maak een lijstje en maak tijd

Maak een lijstje van de dingen die je ’s ochtends graag wilt doen en bedenk hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. Misschien houdt dat in dat je de wekker een half uurtje eerder moet zetten. Voor mensen met kinderen is het soms al genoeg om de wekker een kwartier eerder te zetten, zodat ze wakker en aangekleed zijn voor de kinderen wakker zijn. Houdt er rekening mee dat als je de wekker (veel) eerder zet, je ook eerder naar bed gaat. Je wilt tenslotte wel voldoende nachtrust krijgen.

Zet kleine stapjes

Verander niet je hele ochtendroutine in één keer, de kans is groot dat het dan mis gaat. Maar doe het in kleine stapjes. Verander elke week of maand één ding. Kijk of het werkt, pas het eventueel aan en pas als je aan de nieuwe routine bent gewend, doe je de volgende stap. Zo vergroot je de kans dat je het volhoudt.