Bereik je doelen in 2018

Allereerst wens ik jullie natuurlijk allemaal een heel gelukkig en gezond 2018 toe! Moge het nieuwe jaar jullie allemaal heel veel goeds brengen.

Deze eerste dag van het nieuwe jaar zit je misschien vol met goede voornemens. Je gaat afvallen, meer sporten, stoppen met roken, je huis opruimen, schoonmaken en schoonmaken, minder geld uitgeven, meer sparen etc.

Misschien ook hoor je op de achtergrond een zeurend stemmetje dat je vertelt dat je vorig jaar dezelfde doelen had en o ja, het jaar daarvoor misschien ook al? Je bent dan echt niet de enige. Veel mensen stellen jaar na jaar dezelfde doelen zonder deze te bereiken. Hoe komt het dat het steeds maar niet lukt om te doen wat we graag willen doen?

Waarom veranderen niet lukt

Er zijn tal van redenen te bedenken, maar vaak is de belangrijkste reden dat de eerder genoemde dingen niet lukken omdat het te maken heeft met gewoontes. Als het je lukt je gewoontes te veranderen, dan ga je drie keer per week naar de sportschool, maak je regelmatig schoon en geef je niet zonder nadenken geld uit aan dingen die je niet nodig hebt. Maar… gewoontes zijn niet voor niets gewoontes. De gewoontes die maken dat je al deze dingen niet doet, zijn hardnekkig. Want ze zitten diep in je systeem verankerd. Je hersens hebben een pad geschapen dat je bijna automatisch bewandeld. Van dat pad afwijken vergt veel energie. Je moet erover nadenken, bewust iets anders gaan doen. Zodra je even niet na denkt, verval je in je oude gewoontes. Dat gebeurt dus als je moe bent, het druk hebt of gewoon het gevoel hebt dat alles je teveel is. Zijn al je pogingen om te veranderen dan gedoemd te mislukken? Nee, dat zeker niet. Veranderen kan altijd, maar wees je bewust van de tijd en energie die het zal kosten. Je bent morgen niet ineens een ander persoon.

Hoe verander je dan wel?

Schrijf op wat je wilt veranderen

Mensen die hun doelen opschrijven bereiken hun doelen vaker dan mensen die dat niet doen. Wil je het visueel maken, maak dan een vision board van je doelen. Zoek plaatjes of maak tekeningen van je doel en hang het ergens waar je het vaak ziet. Sommige mensen maken zoiets in hun agenda of bullet journal, omdat ze daar elke dag in kijken. Maar je kunt het ook ergens in huis ophangen. In het zicht, of als je dat niet wilt, bijvoorbeeld aan de binnenkant van de deur van je kledingkast. Schrijf ook op waarom je wilt veranderen. Wat levert het je op? Wanneer je motivatie wat afneemt, kun je nog eens terug lezen waarom je het ook alweer zo graag wilde.

Begin met één ding

Je kunt niet alles tegelijk. En je kunt zeker niet al je gewoontes tegelijk veranderen. Kies dus één ding waar je het meeste profijt van zult hebben. De meeste kans op succes heb je, als je die gewoonte koppelt aan iets wat je toch altijd al doet. Trek direct na het opstaan je sportkleding aan (en leg deze voor het gemak de avond daarvoor al klaar). Loop je op je werk altijd naar het snoepautomaat rond een uur of vier omdat je trek hebt? Zorg dat je iets gezonds bij je hebt om op dat moment te eten. Mis je de beweging, loop dan een rondje (niet langs het snoepautomaat, ga dan liever water of koffie halen) en eet daarna je gezonde snack. Bedenk wat voor jou werkt.

Houd je vooruitgang bij

Er komt ongetwijfeld een dag dat je weer in je oude gewoontes vervalt. Dat is niet erg. Als je daarna meer weer verder gaat met je nieuwe gewoontes. Als je bijhoudt wat je al bereikt hebt, heb je minder snel het gevoel dat het er allemaal niet toe doet omdat het toch nooit lukt. Houd bijvoorbeeld bij hoeveel dagen je je goede gewoonte hebt volgehouden (bijvoorbeeld door een kruisje op de kalender te zetten bij elke dag dat je het volgehouden hebt). Vier wat je al bereikt hebt. Een kilo afgevallen? Sta er even bij stil en geef jezelf een kleine beloning (die niets met eten te maken heeft). Je een maand lang aan je hardloopschema gehouden? Ook dat verdient een beloning. Schrijf je beloningen van te voren op en kijk ernaar als je motivatie afneemt. Je kunt ook een puntensysteem opzetten waarbij je jezelf punten geeft voor je goede gewoontes. Bijvoorbeeld 1 punt voor elke keer hardlopen. Geef eventueel bonuspunten voor als je het een week of maand volgehouden hebt. En bij een van te voren vastgesteld aantal punten beloon je jezelf.

Met deze tips wordt het vast makkelijker om je goede voornemens vol te houden. En gaat het toch fout, blijf dan niet te lang in zelfverwijt en schuldgevoel hangen, maar pak het weer op waar je gebleven bent. Dan zul je zien dat je volgend jaar om deze tijd een heel eind gekomen bent!