Routine: Doe je administratie wekelijks

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke week aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Binnenkomende post, rekeningen die betaald moeten worden en andere administratieve klusjes die gedaan moeten worden, blijven vaak liggen. Met het idee ‘dat doe ik later wel’ of ‘ik heb nu geen tijd’ worden ze terzijde geschoven en blijven ze uiteindelijk langer liggen dan je had gewild. Met als gevolg dat de berg papieren groeit en je er steeds meer tegenop gaat zien om daadwerkelijk aan de slag te gaan.

Dit voorkom je door wekelijks een vaste dag en een tijdstip te kiezen om je post af te handelen en rekeningen te betalen. Trek er een uur voor uit. Maak het aantrekkelijker voor jezelf door er een muziekje bij op te zetten en er iets te drinken bij te nemen. En ga aan de slag. Wat er precies gedaan moet worden hangt van je situatie en de betreffende post af. Maar in het algemeen is de handigste manier om te sorteren in de volgende stapeltjes:

  • Betalen.
  • Afhandelen.
  • Opbergen.

 

Daarna handel je elk stapeltje af. Heb je geen papieren bankafschriften meer, vergeet dan ook niet om je rekeningen wekelijks te checken. Heb je nog voldoende saldo, zijn je automatische afschrijvingen inderdaad ook afgeschreven (houd hier eventueel een lijstje van bij) en staan er geen vreemde afschrijvingen tussen? 

Houd je de administratie elke week bij, dan zul je zien dat je er helemaal niet zoveel werk meer aan hebt.