Routines: Beperk je Social Media gebruik

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke week aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Deze keer gaat het vooral om iets wat je niet moet doen. Namelijk de hele dag je social media checken. Het is zo verleidelijk om op elke melding en like te reageren of om even te checken hoeveel mensen op jouw bericht gereageerd hebben. Maar het leidt je behoorlijk af van wat je eigenlijk aan het doen was of zou moeten doen. Moet je social media dan helemaal maar negeren? Natuurlijk niet. Maar doseer het.

Stel voor jezelf vast op welke momenten van de dag je social media wilt checken. Kies daarvoor momenten waarop je toch al even een pauze wilt inlassen. Bijvoorbeeld tijdens je eerste koffiepauze ’s ochtends of aan het eind van de middag. En houd je daarna aan je plan. Bepaal ook hoe lang je tijd op social media mag zijn. Zet desnoods een timer om je eraan te herinneren dat je moet stoppen. Je zult niet de eerste zijn die 'even' zijn facebook checkt en uren later ontdekt dat de tijd ongemerkt voorbij is gegaan terwijl je van het een naar het ander klikte.

Wil je het social media gebruik van je kinderen beperken, maak daar dan goede afspraken over en geef zelf het goede voorbeeld. Afspraken die in elk geval voor meer rust voor jezelf en je kind zorgen:

  • Geen telefoon tijdens het eten (voor niemand, dus ook niet voor de ouders).
  • Geen telefoon mee naar de slaapkamer. Gebruik de telefoon dus niet als wekker, maar schaf een aparte wekker aan. Dit voorkomt het wakker worden van binnenkomende berichtjes of het ‘even checken’ van de telefoon als je ’s nachts even wakker bent.
  • Zet de meldingen van je apps uit, dan voel je minder de behoefte te kijken omdat er weer een nieuw bericht binnen is gekomen.