Hoe breng je meer structuur in je dag?

Je hebt het vast wel vaker gehoord. Structuur in je dag is belangrijk. Niet alleen voor je kinderen, maar ook voor jezelf. Het maakt het makkelijker om te doen wat je moet doen. Bovendien levert het minder stress op dan wanneer je als een kip zonder kop van het een naar het ander draaft. Met het aanbrengen van structuur creëer je overzicht en balans in je dag. Maar hoe doe je dat?

Structuur in je dag aanbrengen

Neem er even de tijd voor en begin met het maken van een overzicht van je dag en alles wat je moet doen in die dag.

  • Begin met alle afspraken die vast liggen. Dus kinderen naar school brengen, werken maar ook sporten etc.
  • Daarna plan je je eetmomenten in. Ontbijt, lunch, diner. Regelmatig eten en daar de tijd voor nemen is belangrijk. Ook en juist vooral als je het druk hebt.
  • Daarna kun je je andere taken inplannen. Plan gelijksoortige taken zoveel mogelijk achter elkaar in. Bijvoorbeeld e-mail lezen en afhandelen maar ook boodschappen doen zijn van die taken die je het best in één keer kunt doen.
  • Plan ook je rustmomenten in. Je hoeft niet de hele dag door te rennen. Je hebt ook tijd voor jezelf nodig. Als je een drukke baan of een gezin hebt, is de kans groot dat je rustmomenten erbij inschieten als je ze niet inplant.
  • Kies voor terugkerende taken zoveel mogelijk vaste dagen en tijden. Handel je e-mail op vaste momenten op de dag af en kies voor je administratie een vaste dag en tijd in de week.  
  • En tot slot, ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Tot het laatste momenten snoozen in bed klinkt misschien aantrekkelijk, maar uiteindelijk moet je je haasten en heb je een vervelende start van de dag. Vaak werkt dit de hele dag door. Neem dus de tijd om je rustig klaar te maken voor de dag.

Probeer je schema een tijdje uit voor je aanpassingen maakt. In het begin kost het misschien moeite om je eraan te houden, omdat het nieuw is. Probeer je er toch zoveel mogelijk aan te houden. Werkt het na een paar weken nog niet voor je, kijk dan of je hier en daar wat aan moet passen. Misschien heb je ’s ochtends meer tijd nodig of is je reistijd toch langer dan je dacht. Pas het schema dan aan.