Review: Bullet Journal Crash Course

Nu de Bullet Journal rage zich over Nederland verspreidt, verschijnen er steeds meer speciale boekjes om in te journalen. Daarnaast zijn er ook boekjes die je ‘leren’ hoe bullet journaling 'moet'. En natuurlijk zijn er boeken waarmee je inspiratie op kunt doen. De 'Bullet Journal Crash Course' is zo’n boekje dat je heel veel inspiratie geeft. Ik kreeg hem van mijn zus en wil na het lezen mijn ideeën over dit boekje graag met jullie delen.

Inspiratie versus overzicht

De 'Bullet Journal Crash Course' is een boekje met veel leuke foto’s en voorbeelden. Het is echt zo’n ‘hebbedingetje’ om lekker door te bladeren. Mijn gevoel bij dit boekje is een beetje dubbel. Wil je een Bullet Journal vooral gebruiken om er mooie pagina’s in te maken, dan is dit boekje een bron van inspiratie. Gebruik je je bullet journal vooral functioneel, dan krijg je misschien het idee dat je het niet goed doet. Wat natuurlijk onzin is. Het idee van een bullet journal was oorspronkelijk vooral een manier om al je lijstjes en taken overzichtelijk bij elkaar in één boekje te bewaren. En dan vooral op een manier die voor jou werkt. Er een kunstwerk van maken gaat meer richting art journaling. Ook prima als je dat wilt, maar het is niet nodig als het voor jou alleen maar voor overzicht moet zorgen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik kijk graag naar alle prachtige pagina’s die je op Pinterest en Instagram kunt vinden en ik ben dol op YouTube video’s met Bullet Journals. Maar voor mij is een bullet journal vooral een manier om overzicht te krijgen en te houden. En in de lawine’s van boekjes, stiften en pennen die je af en toe voorbij ziet komen op het wereldwijde web, lijkt dat idee soms een beetje onder te sneeuwen.

Voorbeelden

Terug naar het boekje. Het boekje staat zoals gezegd vol met prachtige voorbeelden. Het zijn echter voorbeelden die je ook overal op internet ziet staan. Ben je iemand die al fanatiek rondgekeken heeft naar mooie spreads en ideeën, dan zul je hier weinig nieuws in vinden. Sterker nog, je zult veel van de afbeeldingen herkennen van wat je al gevonden had op het internet. Het boekje bevat dan wel weer pagina’s die je zo over kunt trekken of heel eenvoudig na kunt tekenen. Dat is vooral handig voor degenen onder ons die graag een voorbeeld hebben dat eenvoudig na te maken is. Het boekje heeft trouwens, net als veel bullet journals, een handig lintje dat je als bladwijzer kunt gebruiken.

Conclusie

Mijn mening over het boekje? Als je graag een inspirerend boekje over mooie bullet journal pagina’s wilt, dan is het een prima aanschaf. Ben je al een gevorderde bullet journaler of heb je jezelf al blootgesteld aan uren inspiratie op internet, dan zul je hier niet zo heel veel nieuws in vinden. De vraag is dan of je al die inspiratie bij elkaar wilt hebben in een gebonden boekje of dat je het doet met je online afbeeldingen. Zelf vind ik het vooral een boekje om cadeau te doen aan iemand (of om zelf te krijgen natuurlijk). Ik zou hem niet zo snel voor mezelf aanschaffen.