Routine: Maak elke dag tijd voor jezelf

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

In de hectiek van de dag (of week) vergeet je jezelf wel eens. Voor je het weet ben je altijd voor anderen in de weer. Om dat te voorkomen plan je dagelijks wat tijd in voor jezelf. Tijd voor jezelf plannen kan op verschillende manieren.

  • Sta eerder op en gebruik die tijd om iets voor jezelf te doen. Een boek lezen, een dagboek bijhouden, aan je hobby werken of sporten. Net wat jij fijn vindt. Zorg er dan wel voor dat je ’s avonds ook iets eerder naar bed gaat, zodat het eerder opstaan niet ten koste gaat van je slaap.
  • Gebruik de momenten in de dag waarop je even alleen bent. Kinderen allemaal naar school? Neem even de tijd voor jezelf voor je de rest van je klussen afhandelt.
  • Plan een dagdeel in (of gewoon een uurtje). Blokkeer deze tijd in je agenda alsof je een afspraak hebt. Ga vervolgens in deze tijd wat voor jezelf doen. Beschouw die tijd ook echt als een vaststaande afspraak en laat er geen andere dingen tussen komen.
  • Gebruik de natuurlijke momenten in de dag. Ga in je lunchpauze bijvoorbeeld wandelen of gebruik het moment waarop je baby slaapt om even iets voor jezelf te doen.
  • Vraag een oppas voor één of twee uurtjes en gebruik die tijd om iets voor jezelf te doen (buitenshuis).

Voel je vooral niet schuldig als je tijd voor jezelf neemt. Om voor anderen te kunnen zorgen moet je allereerst voor jezelf zorgen. Denk maar aan de veiligheidsinstructies in vliegtuigen: 'Zet eerst je eigen zuurstofmasker op voor je anderen helpt.' Niemand heeft er wat aan als jij instort of een burn-out krijgt.