Routines: Ruim je post op

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Elke dag raap je de post van de deurmat of leeg je je brievenbus. Belandt jouw post daarna ook op het aanrecht, de eettafel of op het dressoir? Vanaf nu leg je het direct op de juiste plek of handel je het af. Zo voorkom je dat dingen gaan rondzwerven en kwijt raken of dat je dingen vergeet.

Post opruimen

Op het moment dat je de post in je handen hebt, doe je het volgende.

Post sorteren

  • Alles wat niet aan jou persoonlijk geadresseerd is (of aan één van je gezinsleden) is reclame en kan in principe weg (aan de bewoners van…. etc). Maak hierbij eventueel een uitzondering voor post van de gemeente of de woningbouwvereniging, daar kan nog wel eens algemene informatie in staan die handig voor jou is).
  • Alle reclame kan in principe weg. Wil je de folders eerst nog doorkijken, doe dat dan het liefst meteen.
  • Open de enveloppen en kijk vluchtig wat voor soort post het is. Alles waar je nog wat mee moet doen komt op het stapeltje ‘Actie.’ Alles wat je wilt bewaren op het stapeltje ‘Bewaren.’ Zijn er dringende zaken, dan leg je die apart en handel je dat meteen af. stop niks terug in de envelop.
  • De enveloppen kunnen weg (bij het oud papier).
  • Leg de post op een vaste plek neer. Het handigst daarvoor is een postbakje of tijdschriftencassette.

Post Afhandelen

Nu kun je twee dingen doen.

  • Je handelt de post direct af (dagelijks).
  • Je handelt de post later (wekelijks, op een vast moment) af.

Zelf kies ik voor dit laatste en verwerk de post één keer per week (op vrijdagochtend). Tot die tijd gaat alles in mijn postbakje.

  • Rekeningen: leg alle rekeningen bij elkaar en verwerk ze allemaal in één keer. Als je internetbankiert kun je eventueel een betaaldatum meegeven. Bij internetbankieren wordt de overschrijving ook direct gedaan, dus hoef je acceptgiro’s etc. niet meer te bewaren tot het afgeschreven is. Doe je je betalingen nog handmatig, dan kun je de betaalde rekeningen nog even bewaren voor je eigen overzicht. Zet de datum waarop de rekening betaald is in de rechter bovenhoek en wacht je tot je afschriften binnenkomen. Daarna kunnen deze rekeningen ook weg. Facturen die je nog nodig hebt voor bijvoorbeeld je boekhouding (als je een bedrijf hebt) of voor de belastingaangifte bewaar je natuurlijk wel.
  • Actie: Handel alle post waar nog actie op ondernomen moet worden af. Schrijf belangrijke data, deadlines etc. in je agenda. Telefoontjes kun je het best allemaal in één keer afhandelen. Handel je je post ’s avonds of in het weekend af en moet je overdag instanties of bedrijven bellen? Zet het dan in je agenda. Beslis vervolgens of het betreffende stuk nog bewaard moet worden nadat je actie hebt ondernomen. Zo ja, dan mag het op de stapel bewaren.
  • Bewaren: Heb je dingen die je moet bewaren? Berg ze dan nu op in je archief. Heb je (nog) geen archief? Bewaar alle papieren dan in een doos bij elkaar, zodat je ze in elk geval terug kunt vinden als je ze nodig hebt. Je kunt eventueel een onderverdeling in categorieën maken met L-mapjes.