Routines en Gewoontes voor een Opgeruimd Leven

Allereerst wil ik jullie allemaal een heel gelukkig nieuw jaar wensen!

Vanaf vandaag vinden jullie hier niet het huishoudschema, zoals je het afgelopen jaar gewend was. In plaats daarvan start ik een nieuwe serie over routines. Routines of gewoontes zijn de dingen die je automatisch doet. En daardoor krachtige instrumenten voor verandering of het bereiken van je doelen. Elke maandag vind je hier een blogpost over een gewoonte die je kan helpen bij het creëren van rust en ruimte in je huis en in je hoofd.

In deze eerste blogpost van dit jaar, zal ik wat dieper ingaan op de voordelen van routines en gewoontes. Later deze week volgen uitgebreidere blogposts over de gewoonte van deze week: je agenda raadplegen en bijhouden.

Waarom routines nodig zijn

Elke beslissing die we nemen kost energie. En energie hebben we allemaal maar in beperkte mate. De één meer dan de ander, maar uiteindelijk is de energie op. Door een handeling te automatiseren hoeven we er niet meer over na te denken. En dus kost het ons minder energie. Je hoeft niet meer na te denken over het feit of je wel of niet je tanden poetst voor het naar bed gaan. Dat doe je automatisch al. En dat maakt het leven makkelijker. Het hebben van vaste gewoontes kan je dus een hoop tijd en energie besparen. Nu is het alleen nog zaak om goede gewoontes aan te leren en eventuele slechte gewoontes af te leren. Hoe doe je dat?

Aanleren van nieuwe gewoontes

Gewoontes worden pas een gewoonte als je ze iedere dag doet. Iets nieuws toevoegen aan de dagelijkse routine kan moeilijk zijn. Je moet eraan denken om het te doen en helaas duurt het lang voor een nieuw patroon ingesleten is. Hoe lang? Daarover verschillen deskundigen van mening, maar vaak wordt een periode van 3 tot 6 weken genoemd. In het begin kost het aanleren van een nieuwe gewoonte je dus energie. Om de nieuwe gewoonte tot een succes te maken, kun je er dan ook het beste kiezen om maar één nieuwe gewoonte tegelijk aan te leren.

Hoe voer je een nieuwe routine in?

Het makkelijkst is het om een nieuwe routine toe te voegen aan een al bestaande. Deze week besteden we bijvoorbeeld aandacht aan je agenda gebruiken. Wil je de avond van te voren je agenda voor de volgende dag controleren? Doe dit bijvoorbeeld altijd direct na de afwas. Of voor je vanaf je werk naar huis gaat. Wanneer je het doet, kies je zelf. Maar voeg het toe aan iets wat je toch al doet.

Goede en slechte gewoontes

Wil je een slechte gewoonte vervangen door een goede? Maak dan gebruik van de cue van de slechte gewoonte. Een cue is iets dat de gewoonte in gang zet. Dus steek je meteen na het opstaan een sigaret op (om maar even een slecht voorbeeld te noemen)? Dan is de cue het opstaan. Wil je nu van het roken af, en gaan hardlopen? Gebruik het opstaan dan als cue om te gaan hardlopen en laat die sigaret achterwege. De beloning is in beide gevallen hetzelfde, een goed gevoel. Waarbij het hardlopen natuurlijk vooral op lange termijn meer positieve effecten zal hebben en het roken vooral negatieve effecten.

De routine van deze week

Deze week is de nieuwe routine onze agenda gebruiken. Kijk dagelijks in je agenda of kalender en noteer alle afspraken. Heb je nog geen agenda of kalender? Schaf er dan één aan. Woensdag ga ik dieper in op de soorten agenda’s en kalenders die er zijn. Wil je alvast meer weten over het gebruik van een agenda, lees dan mijn eerdere blogpost over dit onderwerp hier.

Meer lezen over gewoontes?

Alle routines in deze serie

In deze serie over routines en gewoontes zijn de volgende blogs geschreven: