Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

De KonMari methode heeft inmiddels heel Nederland veroverd. Vrijwel iedereen kent het boek, veel mensen hebben het boek gelezen en een groot deel daarvan heeft de methode ook daadwerkelijk uitgeprobeerd. Zelf ben ik uiteraard ook aan de slag gegaan met de methode. Mijn ervaringen kun je hier lezen. Nog steeds ervaar ik de voordelen van het op deze manier opruimen. Maar naast alle positieve geluiden, ving ik af en toe ook andere geluiden op. Mensen die ervoor terug deinzen om per categorie op te ruimen bijvoorbeeld. Of het schrikbeeld van al die foto’s op internet waarop bergen kleding, boeken, papieren of andere spullen te zien zijn. En inderdaad, dat is het shockeffect van de methode. Zien wat je allemaal hebt in een bepaalde categorie. En beseffen dat je veel meer hebt dan je nodig hebt. Maar werkt dat schrikeffect nog lang door? Blijft het daarna opgeruimd? Ik vroeg op Facebook mensen naar hun ervaringen. Zij deelden die openhartig met me. De reacties zijn verwerkt in dit artikel.

 

De voordelen

Eigenlijk zijn de meeste mensen erg positief over het per categorie opruimen. Grote categorieën kunnen altijd nog in subcategorieën opgeborgen worden. Als voordelen worden genoemd:

  • ·         Meer overzicht.
  • ·         Het al eerder genoemde shockeffect (wat heb ik veel!).
  • ·         Positieve insteek. Focus op houden wat je mooi vindt, niet op wat weg kan/moet.
  • ·         Bewuster nieuwe aankopen doen.
  • ·         Wat opgeruimd is volgens de Marie Kondo methode blijft netjes.

 

De nadelen

Maar weinig dingen werden echt als nadeel benoemd. De algemene tendens was dat er altijd nadelen kleven aan opruimen en dat eventuele nadelen niet erg zijn als je gemotiveerd genoeg bent. Dingen waar mensen tegenaan liepen:

Tijdelijke stapels

Hier liep ik zelf ook tegenaan liep tijdens het opruimen. Lege plekken in kasten en stapels spullen die nog geen plek hadden. In eerste instantie viel dat bij kleding en boeken mee, omdat die allemaal al bij elkaar opgeborgen waren. Maar met de diverse komono (allerlei) categorieën werd het moeilijker. Spullen die op meerdere plekken in het huis lagen (bijvoorbeeld elektriciteitssnoeren, kabels etc.) werden tevoorschijn gehaald en lieten lege plekken in diverse kasten en laden achter. Daarna werden ze opgeborgen in een la waar ook andere spullen in hadden gezeten. En die waren nog niet aan de beurt met opruimen.

 

Oplossingen voor tijdelijke stapels

Natuurlijk kan dit probleem best opgelost of voorkomen worden. Opruimen gaat over doen wat voor jou werkt, en niet rigide vasthouden aan een methode. Gezien de reacties die ik kreeg, hebben veel mensen dan ook hun eigen weg gevonden met deze methode. Een aantal van de genoemde oplossingen noem ik hier.

Mijn oplossing daarvoor was alles in dozen in een hoek te zetten. Omdat ik vrij snel door het hele proces ging, stonden die dozen daar niet erg lang. Maar ik had in mijn omgeving en bij een aantal klanten gezien dat mensen daardoor stopten met deze methode. Of er van te voren al niet aan wilden beginnen. Dit probleem speelt natuurlijk vooral als je veel spullen hebt die op meerdere plekken verspreid door het huis liggen. Zeker als je niet de tijd of energie hebt om er in korte tijd doorheen te gaan.

Per kast of ruimte opruimen volgens de KonMari methode. Je gebruikt wel haar methode, maar verzamelt niet alles uit je hele huis, maar uit één ruimte of zelfs uit één kast of la. Belangrijk blijft dan wel om jezelf af te vragen of je er blij van wordt.

Tijdens je opruimronde door het huis (waarbij je ruimte voor ruimte of kast voor kast doet) kies je wat je waar wilt bewaren. De spullen die naar een andere ruimte moeten zet je alvast op de nieuwe plek neer. Die komt vanzelf aan de beurt tijdens het opruimen en uiteindelijk staan alle soortgelijke spullen bij elkaar.

Verder werd genoemd dat opruimen hoe dan ook in eerste instantie chaos creëert. En dat is waar. Door kasten of laden leeg te halen creëer je in eerste instantie chaos. En ook dan maak je stapels met wat weg kan, wat terug kan en wat ergens anders opgeborgen moet worden.

 

Stress

Het zien van de enorme stapels spullen die je hebt verzamelt, veroorzaakt bij veel mensen stress. Ik moet bekennen dat ik zo nu en dan zelf ook een lichte paniek voelde opkomen. Je hebt zoveel meer dan je denkt! Maar zoals gezegd, dat hoort ook bij de methode. En als al je overbodige spullen dan uiteindelijk weg zijn, heb je alleen maar dingen waar je echt blij mee bent. En waarschijnlijk denk je bij een volgende aankoop nog een keertje extra na over de noodzaak ervan.

 

Conclusie

Opruimen volgens Marie Kondo is voor veel mensen een goede methode. Of je het nu precies volgens het boek doet of er je eigen draai aan geeft, maakt niet zoveel uit. Je zult merken dat spullen weg doen makkelijker is als je focust op het positieve aspect. Houdt vooral wat je echt mooi vindt of waar je blij van wordt. En als je dat nog niet gedaan hebt, lees dan eerst haar boek(en). Opgeruimd is zeker een aanrader om mee te beginnen. In Spark Joy gaat ze op een aantal dingen dieper in. Daarnaast heeft dat boek ook tekeningetjes, wat voor de meer visueel ingestelde lezer erg prettig is.

Tot slot kreeg ik nog een mooi artikel over Marie Kondo onder ogen, waarin Nicky beschrijft wat zij haar belangrijkste lessen vond. Een mooi artikel om dit verhaal mee af te sluiten, dacht ik zo. Je vindt het artikel hier op haar blog happyholon

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.