Waarom en Hoe doe je een Braindump?

Een braindump, of een mindsweep, zoals David Allen het noemt is eigenlijk gewoon opschrijven wat jou allemaal bezig houdt. Een braindump kun je natuurlijk altijd doen. Maar het is vooral handig als je het gevoel hebt dat je teveel op je bordje hebt, of wanneer je geen overzicht meer hebt. Dit geldt voor zowel voor je werk als voor je privéleven. Een braindump geeft je in beide gevallen overzicht en helpt je bij het maken van keuzes. Bovendien creëer je veel rust doordat je niet meer steeds bang bent dat je iets vergeet. Je kunt een braindump ook uitstekend gebruiken om bijvoorbeeld je doelen voor het komend (school)jaar vast te stellen. Door alles wat je nog wilt doen op te schrijven, kun je makkelijker prioriteiten stellen. Maar hoe doe je een braindump? En wat doe je er daarna mee?

Schrijf alles op

Zorg dat je een uur of langer tijd voor jezelf hebt en niet gestoord wordt. Neem er iets te drinken bij. Als je dit voor het eerst doet, kan het je veel tijd kosten. Doe je regelmatig een braindump, bijvoorbeeld elke week, dan heb je vaak aan een kwartier al genoeg. Pak een notitieblok of schrift en schrijf daar gewoon alles in wat je nog moet en wilt doen. Schrijf gewoon alles op wat er in je op komt. Nadat je dit gedaan hebt, voel je je vaak al opgelucht. Misschien heb je ontelbare vellen volgeschreven, of misschien maar één. Hoe dan ook, alles is uit je hoofd. En dat alleen al geeft rust.

Agendeer en sorteer

Als je klaar bent, ga je sorteren. Dit hoeft niet direct, maar kan ook op een later moment. Soms is het fijn om eerst even wat afstand te nemen, voordat je verder gaat. Zeker als je al lang bezig bent geweest om alles op te schrijven.

Neem je lijst door. Staan er afspraken of andere tijdgebonden zaken op je lijst? schrijf die in je agenda en streep ze door op je braindump. Heb je een verjaardagsfeestje waar je nog een cadeautje voor moet kopen? Besluit wat de beste dag is om dat te doen en schrijf dat ook meteen in je agenda. Plan dit soort dingen het liefst een paar dagen voor de betreffende datum, om te voorkomen dat er iets tussen komt en je alsnog op het allerlaatste moment nog voor een cadeautje moet zorgen. 

Misschien wil je bij de volgende stap de lijst overschrijven. Maar je kunt ook werken met bijvoorbeeld gekleurde markeerstiften. Orden je lijst. Maak bijvoorbeeld een onderverdeling in werk, school en huis of simpel een verdeling in dringend en niet dringend. Streep onbelangrijke zaken weg. Kijk of je dingen kunt delegeren aan anderen.

Plan en onderneem actie

Nu ga je beslissen welke dingen je op dit moment of op korte termijn wilt doen. Plan ze in in je agenda en streep ze af op je master lijst. Kom je klusjes tegen die in een paar minuten af te handelen zijn? Doe die dan meteen. Ze op een lijst zetten en inplannen is dan meer werk dan ze meteen doen. Als je klaar bent met het afhandelen en inplannen van je acties is het tijd voor de laatste stap. Plan een dag en tijd waarop je opnieuw naar je masterlist kijkt, nieuwe dingen toevoegt en opnieuw dingen inplant. Doe je dit wekelijks, dan blijf je over het algemeen redelijk up-to-date. Doe zo nodig opnieuw een braindump.