Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

De zomervakantie komt eraan. Ga jij niet op vakantie dit jaar? Of ga je maar een weekje terwijl je langer vrij bent? Overweeg dan eens om in die tijd een project aan te pakken dat al lang op je lijstje staat, maar waar je nooit aan toe komt. Bijvoorbeeld foto albums maken van al die vakantiefoto’s van de afgelopen jaren, of een kamer of kast in je huis eens goed reorganiseren.

Zelf wil ik bijvoorbeeld deze zomer mijn voorraadkast nog een keer aanpakken. Ik ben niet tevreden over het aantal planken en de bergruimte in die kast. Bovendien wil ik er gewoon een standaard voorraad eten voor ongeveer een week in hebben. Op dit moment staan er wel een aantal dingen, maar er zit niet echt een lijn in. Maar voordat ik daaraan begin, heb ik eerst nog een ander project. Ik heb het al eerder genoemd: mijn kantoor reorganiseren. Dit project komt eigenlijk voort uit het eerste. Meer planken in de voorraadkast valt heel makkelijk te realiseren door een kleine boekenkast uit mijn kantoorruimte in de voorraadkast te plaatsen. Die boekenkast wilde ik toch al uit de kantoorruimte hebben. Maar dat vraagt ook om een reorganisatie van de kantoorruimte (want je begrijpt… de boeken moeten dan dus op een andere plek. En daar moet ruimte voor gemaakt worden). Ook dit is een project dat al lang op mijn lijstje staat. Nu ik de zomermaanden gewoon thuis ben, en het in deze maanden over het algemeen wat rustiger is qua werk, leek dit me een uitgelezen moment om beide projecten aan te pakken.

Hoe pak je zo’n project nou aan? Kijk daarvoor eens naar mijn opruimplan. Daarnaast hier nog wat tips.

  • Brainstorm over je project. Wat zou je graag willen? Hoe zou je dat voor elkaar kunnen krijgen? Wat is er nodig?
  • Maak een lijst van alles wat gedaan moet worden voor het project. Deel grotere taken op in kleinere. Breng er een volgorde in aan.
  • Besluit hoeveel tijd je aan je project wilt besteden. Een uur per dag? Een of twee middagen per week? Een hele dag?
  • Plan de tijd voor je project in.
  • Maak een lijst van spullen die je absoluut nodig hebt voor je project. Denk bijvoorbeeld aan verf en bijkomende materialen als je een kamer wilt gaan opruimen, of fotolijm en albums als je foto’s gaat inplakken. Ga je opruimen, kijk dan uit met het direct aanschaffen van opbergers. Wacht af tot je daadwerkelijk weet wat je over houdt aan spullen en kijk eerst of je daar al geschikte opbergers voor in huis hebt. Na mijn KonMari ronde door het huis vorig jaar heb ik tal van dozen en doosjes overgehouden. Een aantal daarvan heeft een nieuwe bestemming gevonden (bijvoorbeeld als ladeverdeler), maar veel kon ook gewoon weg.
  • Koop voor je begint de absoluut noodzakelijke materialen.
  • Voer je plan uit door stap voor stap je lijst af te werken.
  • Project af? Vier je succes en geniet van het eindresultaat.

 

Hulp nodig bij het maken van een plan? Ik help je daar graag bij. In de zomermaanden is het laten maken van een opruimplan ook nog eens extra voordelig.