Project Planning

Het jaar is halverwege. Tijd voor een terugblik en een vooruitblik. Had je jezelf doelen gesteld aan het begin van dit jaar? En lig je daarmee op schema? Of is er niets terecht gekomen van je plannen? Geen nood. Plannen kun je altijd wijzigen. Heb je helemaal nog geen doelen vastgesteld, of voel je je overweldigd door alles wat er bij komt kijken? Dan lees je hieronder hoe je een overzichtelijk plan opstelt. Het plan hieronder is hoe ik zelf te werk ga, en dat is gebaseerd op de ideeën van David Allen en Stephen Covey.

Missie

Om er zeker van te zijn dat je doelen nastreeft die echt bij je passen, kun je een missie opstellen. Daarin leg je vast wat jij belangrijk vind en wat voor persoon je wilt zijn. De missie wordt een leidraad bij het vaststellen van je doelen. Elk doel moet bij je missie passen en er zeker niet mee in strijd zijn. Is dat wel het geval, dan moet je je afvragen waarom je voor dat doel gekozen hebt óf je missie bijstellen.

Rollen

We vervullen in ons leven allemaal verschillende rollen. Dochter/zoon, werknemer, student, etc. Maar ook financieel manager (als je thuis de financiën doet), huishoudmanager (bijvoorbeeld als je thuisblijfmoeder/vader bent of als jij degene bent die ervoor zorgt dat alles op rolletjes blijft lopen), etc. De belangrijkste rol die we hebben is voor onszelf zorgen. Zorgen dat je gezond en fit blijft, maakt al je andere rollen mogelijk. Geef sporten, gezond eten en (actief) ontspannen dus prioriteit. Door na te denken over rollen, krijg je een beeld van alle verschillende taken die op je bordje liggen.

Doelen

Bedenk wat je wilt bereiken, op korte en langere termijn. Je kunt je doelen eventueel onderverdelen door ze per rol te rangschikken. Stel een einddatum vast voor je doelen.

Stel vast welke doelen je komend jaar wilt bereiken. Verdeel ze onder in (sub)doelen per half jaar, kwartaal en maand. Zo wordt het overzichtelijker en breek je grote doelen op in kleine, haalbare stukjes.

Projecten

Verdeel je doelen onder in projecten. Een project is alles wat uit meer dan één actiestap bestaat. Schrijf voor elk project de nodige actiestappen (taken) op. Stel eventueel een deadline, start- en einddatum vast. Noteer ook wat je nodig hebt voor een project en wat het kost als je het nog aan moet schaffen.

Heb je veel projecten, dan kun je nog een projectlijst bijhouden waarop je een overzicht maakt van alle projecten.

To do lijst

Vervolgens gaan de taken van je projectlijsten naar je (dagelijkse) to do lijst. Zo verzeker je jezelf ervan dat je dagelijks aan je doelen werkt.

 Heb je behoefte aan een structuur voor dit plan? In mijn Etsy shop vind je planning printables die je door dit hele proces leiden. Er zit een korte handleiding bij die nog eens kort uitlegt hoe je de formulieren kunt gebruiken.