Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Door een drukke periode gevolgd door een flinke griep, is dit artikel een stuk later dan gepland. Toch wil ik jullie vandaag mijn setup voor april nog even laten zien. Vooral omdat deze anders is dan de vorige maanden.

 

Maandelijks overzicht

Het maandelijkse overzicht is hetzelfde. Kolommen voor ochtend, middag en avond en een kolom voor gebeurtenissen die betrekking hebben op de hele dag. Deze maand heb ik rechts blauwe stippen gezet om de dagen te markeren waarop ik een blog wil posten. Helaas is het bloggen er de laatste tijd een beetje bij in geschoten.

Daarna volgt niet, zoals ik altijd deed, een overzicht van mijn maandelijkse doelen. Ik heb mijn planningsysteem omgegooid en plan nu volgens de ‘Work the Plan’ methode van Mystie Winckler in intervallen. In dit geval een interval van zes weken, die half maart begonnen is. Daarover zal ik jullie in een andere blogpost meer vertellen. Voor nu is het handig om te weten dat ik half maart mijn doelen voor de eerstvolgende zes weken gepland heb. En dat is dan meteen de reden dat ik begin april geen maandelijkse doelen gemaakt heb.

Wekelijks overzicht

Met de nieuwe planningsmethode, ben ik ook overgegaan op wekelijkse overzichten. Ik plan de week van te voren. Ik het bovenaan de pagina het weeknummer en de begin- en einddatum van de week genoteerd. Daarnaast heb ik ook de zone van de week voor het huishoudschema genoemd. Tenslotte noteer ik ook het weeknummer van de interval waarin ik nu zit. De foto is van vorige week, en dit was week vier van de huidige interval van zes weken. Dit heb ik dus genoteerd als week 4/6.

 

Tijdbudget

Onder deze informatie begin ik met een tijdbudget voor de week. Bovenaan staan de uren, rechts de dagen van de week. Ik begin met het inkleuren van al mijn afspraken en neem daarbij de reistijd mee. Daarna de uren slaap (grijs) en de uren voor persoonlijke verzorging (miracle morning, eten, douchen, etc.). Dan mijn overige werkuren. Dat zijn de uren waarop ik geen afspraken heb en ik wel wil werken. In die uren doe ik bijvoorbeeld mijn administratie, schrijf ik mijn blogs of werk ik aan video’s of nieuwe producten. Daarna vul ik de uren in die ik aan hobby’s of speciale projecten wil besteden. Om een overzicht te hebben van wat ik wanneer wil doen, gebruik ik kleurencodes. Lichtblauw is werk, oranje is projecten/hobby’s, geel is persoonlijke verzorging, paars is alles wat met het huishouden te maken heeft, grijs is slaap en donkerblauw zijn afspraken met vrienden of familie. Alles wat wit is, is niet ingepland. Dit is aan de ene kant vrije tijd waarin ik niets speciaals gepland heb, maar kan ook als reserve ruimte gebruikt worden voor als klussen langer duren of als er onverwachte afspraken tussendoor komen. Door het maken van dit overzicht zie ik meteen hoeveel tijd ik heb voor bijvoorbeeld een project of klus en wordt mijn planning realistischer.

 

Tracker

De maandelijkse habit tracker is ook verdwenen en vervangen door een kleinere, wekelijkse tracker. De eerste gewoontes zijn de gewoontes die ik belangrijk vind en altijd doe (of probeer te doen). Dat is oil pulling, water drinken en de miracle morning. Daarna volgen de nieuwe gewoontes waaraan ik wil werken. In dit geval dagelijks een uur besteden aan mijn website/social media en oefeningen doen.

 

Taken en doelen

Op de pagina daarnaast volgen dan de taken en doelen voor de betreffende week. En die zijn dan weer gebaseerd op de intervaldoelen. Ook de huishoudelijke taken (die in het huishoudschema staan) krijgen in het wekelijkse overzicht een plekje. Zo heb ik alles bij elkaar en hoef ik niet steeds terug te bladeren naar verschillende schema’s. Na de wekelijkse planning begin ik mijn gewone dagelijkse planning, die ik baseer op de weekdoelen. 

Tot nu toe bevalt deze nieuwe manier van plannen me goed. Door het maken van een tijdbudget worden mijn lijsten minder lang en dus blijft er minder open staan aan het eind van de dag. En dat werkt weer motiverend. Ik ben dan ook zeker van plan om deze manier van plannen te blijven gebruiken in mei. Dan is deze interval periode ook afgelopen en zal ik ook iets laten zien van de manier waarop ik een interval plan.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.