Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

In deze blogpost laat ik je zien hoe je zelf een budget maakt. Je kunt dit op papier doen (gebruik dan een rekenmachine) of in een spreadsheetprogramma zoals Excel. Zelf doe ik het in Excel. 

 

Inkomsten

Allereerst zoek je uit wat je inkomsten zijn. Denk hierbij aan salaris, toeslagen, uitkeringen en incidentele inkomsten (bijvoorbeeld vakantiegeld, bonussen, eindejaarsuitkering etc.). Kijk zo nodig je bankafschriften, uitkeringsspecificaties of salarisstroken na. Tel je maandelijkse inkomsten bij elkaar op. Dit is wat je standaard elke maand hebt. Incidentele inkomsten zoals vakantiegeld en eindejaarsuitkeringen kun je alvast noteren voor de maanden waarin het uitgekeerd wordt. Heb je een variabel inkomen, ga dan uit van het laagste bedrag. Dan weet je zeker dat je uitkomt aan het eind van de maand.

In principe zou je de incidentele inkomsten waarvan je zeker bent dat je ze krijgt, kunnen delen door twaalf en bij je maandelijkse inkomsten optellen. Maar dat raad ik je in dit stadium nog niet aan. Je moet het bedrag eigenlijk al in handen hebben om het te kunnen uitgeven. Dus als het nu januari is en je vakantiegeld krijg je pas in mei, dan zou je dat vanaf mei over de komende twaalf maanden kunnen verdelen. Je zet het dan op een spaarrekening en haalt er elke maand 1/12e deel vanaf.

Makkelijker is het om het niet bij je maandelijkse inkomsten op te tellen, maar dit pas te doen als je het geld ook daadwerkelijk in handen hebt. Dan heb je die maand wat extra’s voor je incidentele uitgaven of het aflossen van je schulden.

 

Uitgaven

Nu zijn je uitgaven aan de beurt. Dat vergt vaak wat meer werk. Het makkelijkst is het om te beginnen met je vaste uitgaven. Huur/hypotheek, gas en elektriciteit, water, verzekeringen, telefoon/internet/tv, abonnementen, vaste medische kosten (bijv. medicijnen), verplichte minimale afbetalingen van je schulden etc.

Daarna komen je variabele uitgaven. Hiervan moet je een schatting maken. Begin met de meest noodzakelijke uitgaven, zoals die voor boodschappen, toiletartikelen (kan ook bij boodschappen) en brandstof (als je een auto hebt) of kosten voor het openbaar vervoer als je daar gebruik van maakt.

Tel nu eerst alvast op wat je aan uitgaven per maand hebt en trek het af van je inkomsten. Nog wat over? Dat is het bedrag waar je onvoorziene of extra uitgaven van kan betalen.

 

Onvoorziene uitgaven

 Naast je regelmatige variabele uitgaven, heb je vaak ook onvoorziene dingen of extra uitgaven. Onvoorziene dingen zijn uitgaven omdat er iets kapot gaat of vervangen moet worden. Extra uitgaven zijn vaak kosten voor onderhoud (bijvoorbeeld van huis of auto), cadeaus, kleding, vakantie etc. Ook hier maak je een schatting van. Kies hier voor het bedrag dat je per jaar denkt uit te geven, deel het door twaalf en zet dit bedrag elke maand opzij.

Tel ook dit weer op en kijk of je maandelijks nog wat over houdt. Zo niet, dan moet je ergens op bezuinigen.

 

Sparen of extra aflossen

Houd je nog wat over, gebruik dit dan voor de extra aflossing op je schulden of zet het op je spaarrekening. Dave Ramsey raad aan om eerst te zorgen voor een noodfonds (een bedrag waarmee je grotere onverwachte uitgaven kunt betalen) en daarna je schulden af te lossen met het geld dat je overhoudt. Zoek op Dave Ramsey of 'zero based budget' voor artikelen of video's hierover. Er zijn tal van (Amerikaanse) vloggers die laten zien hoe zei hun schulden met dit systeem hebben afgelost. Zeker inspirerend om naar te kijken. 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.