Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Sinds ongeveer anderhalf jaar gebruik ik een Bullet Journal om mijn afspraken, taken, ideeën en wat me verder nog te binnen schiet bij te houden. Een Bullet Journal is een notitieboekje dat eigenlijk een combinatie is van een dagboek, agenda en to do lijst. Je kunt er alles wat je wilt onthouden in zetten. Je houdt het overzichtelijk door op de eerste pagina een index bij te houden. Meer informatie een een filmpje over bullet journaling (in het Engels) vind je op de website www.bulletjournal.com.

 

Alles-in-1 notitieboek

Voor iemand als ik, die altijd nieuwe ideeën heeft, maar daardoor ook weer makkelijk vergeet wat er ook alweer gedaan moet worden, is een Bullet Journal ideaal. Je hebt alles bij elkaar en kunt het systeem helemaal aan jouw situatie aan kan passen. Op werkdagen staan mijn afspraken en to do lijstjes erin. Heb ik vakantie, dan houd ik erin bij wat we gedaan hebben en waar we geweest zijn. Die informatie gebruik ik dan als ik mijn foto album maak. Ik gebruik hem voor privé afspraken, maar ook voor werkafspraken. To do lijstjes bestaan uit zowel privé taken als dingen voor mijn bedrijf. Kortom, alles wat ik moet doen en wil bijhouden staat erin. Omdat mijn oude Bullet Journal ergens in december vol was, heb ik tijdelijk even met een ander notitieboekje gewerkt. Hierdoor kon ik in het nieuwe jaar in een nieuw notitieboek beginnen.

Ik gebruik een Moleskine Large met harde kaft en ruitjes. De ruitjes maken het makkelijker om schema’s te tekenen en vierkantjes voor de taken te maken.

 

Getting things done in mijn Bullet Journal

Naast een fan van bullet journaling, ben ik ook een groot fan van David Allens ‘Getting things Done.’ Ik heb dit systeem al op verschillende manieren uitgeprobeerd en aangepast, maar heb het nu voor het eerst ook in mijn Bullet Journal gebruikt. In het kort gezegd is het ook weer een systeem met verschillende lijstjes, dus net iets voor een lijstjesfreak als ik. Een andere keer zal ik daar meer over vertellen.

 

Opzet

Nu zal ik je eerst een overzicht geven van alle lijstjes en overzichten die ik gebruik. Voor terugkerende taken heb ik schema’s gemaakt, dus schrik niet van de hoeveelheid lijsten die je tegenkomt.

  • Allereerst is er natuurlijk de index. Daar heb ik 3 bladzijden voor vrij gelaten.
  • Doelen. Natuurlijk horen bij een nieuw jaar ook nieuwe doelen. Afgezien daarvan, begin ik elk nieuw Bullet Journal het liefst met een overzicht van mijn doelen. Ook als dit ergens halverwege het jaar is. Mijn doelen heb ik onderverdeeld in de categorieën: financieel, carrière, gezondheid, huis, familie, persoonlijke ontwikkeling en ontspanning. Ik heb altijd de neiging om veel te veel doelen te maken, daarom heb ik er voor dit jaar voor elke categorie maar drie. Maar omdat ik het niet laten kon om nog wat andere dingen toe te voegen, heb ik daarnaast nog drie doelen voor ‘later’ (als de eerste drie behaald zijn) voor elke categorie opgeschreven.
  • Future planning of toekomstige planning (soms gebruik ik liever Engelse termen). Een nadeel van een Bullet Journal is dat het geen agenda is. Afspraken voor later in het jaar zijn moeilijk vast te leggen. Daarom heb ik een jaaroverzicht gemaakt met voor alle maanden een kolom met afspraken en een kolom met to do’s voor de dingen die echt in een bepaalde maand moeten gebeuren (zoals bijvoorbeeld de belastingaangifte elk kwartaal).
  • Weekschema. We zijn nu aangekomen bij de schema’s. Om te beginnen een weekschema met alle taken die wekelijks gedaan moeten worden. Dit zijn voornamelijk huishoudelijke taken, maar ook terugkerende werkzaamheden voor mijn bedrijf heb ik erin opgenomen. Het schema bestaat uit een lijstje van taken met daarnaast kolommen met daarboven de weeknummers. Is een taak gedaan, dan kleur ik het vakje achter die taak (onder de betreffende week) in. Blijven er eens een keer dingen liggen, dan zie je meteen wat er de vorige week niet gedaan is. Zo voorkom je dat taken te lang blijven liggen.
  • Maandschema. Voor alle maandelijkse taken. De opzet is hetzelfde. Een lijstje met maandelijkse taken en kolommen voor elke maand. Ook hier weer zowel huishoudelijke taken als taken voor mijn bedrijf.
  • Kwartaalschema. Met alle taken die maar eens in het kwartaal moeten gebeuren. Ik heb de kolommen met de kwartalen simpelweg genummerd van 1 tot en met 4.
  • Jaarschema. Dingen die maar eenmaal per jaar hoeven te gebeuren. Dit is gewoon als een takenlijstje opgezet, omdat je geen extra kolommen nodig hebt.
  • Financiële overzichten. Hoewel ik mijn financiën in Excel bijhoudt, vind ik een overzicht op papier ook wel fijn. De financiën zijn onderverdeeld in inkomsten en sparen. De uitgaven houd ik in een kasboek en in Excel bij.
  • Dan een overzicht van de wandelkilometers die ik afgelegd heb. Ik wandel veel en vind het leuk om te zien hoeveel kilometer ik in een jaar gelopen heb.
  • Gewerkte uren. Naast mijn eigen bedrijf heb ik ook nog een parttime baan als postbezorger. Omdat ik elke week een wisselend aantal uren werk, houd ik hier mijn uren bij.
  • Blogkalender. Een overzicht van de blogposts die ik schrijf of wil schrijven. Eerst de publicatiedaum, dan de titel en daarachter kolommen voor tekst, foto’s, editen en publiceren. Met een vinkje in elke kolom kan ik zien hoe ver ik ben met de betreffende blogpost.
  • YouTube kalender. Zelfde idee als de blogkalender, maar dan met de kolommen filmen, editen en publiceren.
  • Klussenlijst. Lijst van alle klussen in huis die gedaan moeten worden (maar waar geen haast mee is).
  • Master To Do. De lijst der lijsten. Een lijst van alles wat ik nog eens wil doen. Onderverdeeld in de categorieën handwerken, creatief, bedrijf, huis, organiseren (ruimtes of dingen die ik nog een keer anders wil indelen of opruimen), financieel en overig.
  • Boeken. Boeken die ik nog eens wil lezen.
  • Bibliotheek. Lijst met boeken van de bieb die ik huis heb en de datum waarop ze weer ingeleverd moeten worden. De inleverdatum zet ik ook op de agendapagina. Hier kan ik dan zien om welke boeken het gaat.
  • YouTube ideeën. Lijst met ideeën voor videos.
  • Blogideeën. Lijst met ideeën voor blogposts.
  • Afwachten. Lijst met dingen waar ik op wacht. Variërend van een internetbestelling die geleverd moet worden tot een reactie van iemand op een brief of e-mail.
  • Santiago. Eén van mijn grote dromen is een pelgrimstocht naar Santiago maken. Op deze lijst komt alles wat ik daarvoor moet doen/voorbereiden.
  • Projecten. Een overzicht van alle lopende projecten. Daarna een aantal pagina’s voor projecten waar ik op het moment mee bezig ben. Variërend van cursussen tot een ‘reading challenge’.
  • To Buy. Lijst met dingen die we moeten of willen aanschaffen. Onderverdeeld in huishoudelijke artikelen, onderhoud huis, hobby, kleding, cadeaus, kantoor en overig.

Goed. Dat was het. Vanaf hier beginnen de maandelijkse en dagelijkse lijsten. Daarover in een volgend artikel meer.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.