Mijn huishoudschema - week 1

Allereerst wil ik jullie allemaal een heel gelukkig 2016 toewensen.

Na een lange afwezigheid op mijn blog en op Facebook, ben ik weer terug met regelmatige blogposts en zullen er ook regelmatig video’s van mij verschijnen op YouTube. Daarnaast ben ik sinds kort ook te vinden op Instagram (organizedbyanita).

Frisse start

Na een, wat huishouden betreft, rommelige decembermaand, wordt het tijd om een en ander weer goed op de rit te krijgen. Ik neem aan dat bij de meesten van jullie het ‘gewone’ leven vandaag ook weer begonnen is. Daarom leek het me een goed idee om vandaag mijn eigen huishoudschema met jullie te delen. Misschien vind je daarin wat inspiratie of motivatie. Het is mijn eigen schema, voor ons huishouden, dus jij zult een aantal dingen ongetwijfeld anders doen. En dat is ook de bedoeling. Maar als je wilt, kun je mijn schema als leidraad voor je eigen schema gebruiken.

Natuurlijk heb ik het wiel niet zelf opnieuw uitgevonden. Ik heb me ook laten inspireren en het schema in de praktijk steeds weer aangepast aan wat voor mij het beste werkt. Mijn inspiratie komt vooral van ‘Flylady’ (www.flylady.net). De wekelijkse huishoudelijke taken en het opdelen van het huishouden in ‘zones’ zijn allemaal ideeën die ik van haar overgenomen heb.

Huishoudschema

Goed, genoeg gekletst. Aan de slag. Allereerst even een overzichtje van mijn wekelijkse lijstje. De dingen die daarop staan probeer ik wekelijks te doen. Maar ik ben ook niet perfect en vooral in drukke periodes schiet een en ander er wel eens bij in.

Dingen als stofzuigen en stoffen doe ik globaal. In de ‘zone’ van de week doe ik het gedetailleerd (dus ook achter de meubels etc.).

 Wekelijks:

  • Stofzuigen.
  • Stoffen.
  • Glazen deurtjes en spiegels schoonmaken.
  • Prullenbakken legen.
  • Toilet schoonmaken.
  • Tijdschriften opruimen.
  • Oud papier wegbrengen.
  • Plastic afval wegbrengen.
  • Administratie.
  • Bed verschonen.

Naast de wekelijkse taken doe ik elke week een aantal maandelijkse taken. Om te bepalen wanneer ik met welke taken aan de slag ga, heb ik het huis ingedeeld in vijf ‘zones’. De vijf zones zijn: hal & overloop (inclusief trap), keuken, badkamer & toilet & kantoor, slaapkamer, woonkamer.

 Deze week is de keuken de zone waarin gewerkt gaat worden. Daarnaast wil ik ook een aantal klusjes doen uit de zone waar de hal in valt.

Op mijn lijstje voor deze week staat:

  • Stoepje schoonmaken.
  • Gedetailleerd stofzuigen in keuken en hal.
  • Keuken dweilen.
  • Deurmat wassen.
  • Koelkast controleren en schoonmaken.
  • Oven schoonmaken.
  • Waterkoker ontkalken.
  • Ventilatierooster keuken schoonmaken.
  • Buitenkant keukenkastjes schoonmaken.
  • Prullenbakken schoonmaken.

Naast wekelijkse en maandelijkse klussen zijn er natuurlijk ook nog dingen die maar een paar keer per jaar hoeven te gebeuren. Deze week doe ik van die klussen niets, want ik ga de kerstboom en de kerstversieringen opruimen. Ik had zo bedacht dat dat al meer dan genoeg extra werk is voor deze week. En eigenlijk is dat toch ook een jaarlijkse klus? Hij staat alleen nog niet op mijn officiële lijstje.