Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Een weekmenu maken is handig. Door van te voren vast te stellen wat je de hele week gaat eten, kun je al je boodschappen in één keer doen. Dat bespaart tijd, en vaak ook geld omdat je niet verleidt wordt door last minute aankopen en weet wat je in huis hebt. Maar je kunt in plaats van een weekmenu ook een maandmenu maken. Nu moet ik eerlijk bekennen dat het idee me erg aanspreekt, maar dat ik dit zelf ook nog nooit eerder heb gedaan. Toch heb ik deze maand een poging gewaagd. Ik zal zeker nog wekelijks naar de winkel moeten voor de verse boodschappen. Maar in dit maandmenu heb ik een aantal dingen die we nog op voorraad hebben gebruikt. Ook heb ik de groente die nog uit de moestuin komt erin verwerkt (o.a. pompoen). En nu afwachten of dit maandmenu het verwachte gemak en voordeel oplevert.

Hoe maak je een maandmenu?

Eigenlijk werkt dit hetzelfde als het maken van een weekmenu. Maak een lijst van alles wat je nog in huis hebt en wat op moet. Pak nu de agenda erbij en kijk op welke dagen je weinig tijd hebt om te koken. Nu ga je je menu plannen. Maak makkelijke, snel te bereiden maaltijden op de dagen dat je weinig tijd hebt, of kook op een andere dag grotere hoeveelheden die je in kunt vriezen en later alleen maar hoeft op te warmen.

Boodschappen doen

Is je maandmenu klaar, maak dan een boodschappenlijst. Alle houdbare dingen kun je in één keer kopen. Voor verse dingen (zoals groente, melk, etc.) zul je tussendoor nog een keer naar de winkel moeten. Maak daarom ook alvast een boodschappenlijstje voor de afzonderlijke weken. Die kun je dan eventueel nog aanvullen met dingen die op zijn.

Bouw een restjes dag in

Bij het plannen van een week- of maandmenu bouw ik meestal een restjesdag in. Dat betekent dat ik ongeveer 1x per week geen menu in plan, maar iets maak van de restjes die we nog hebben. Dat voorkomt dat je dingen weg moet gooien. Wokschotels, hartige taarten en soepen zijn uitstekende maaltijden om restjes in te verwerken.