Lange termijn doelen

Aan je lange termijn doelen werken

Vaak hebben we wel lange termijn doelen, in ons hoofd of zelfs op papier. Doelen die verder gaan dan deze dag of week. Dingen die we in de komende maanden of jaren willen bereiken. Maar die doelen raken zo snel ondergesneeuwd door alle dagelijkse dingen die moeten gebeuren. Hoe voorkom je dat je nooit aan je lange termijn doelen toekomt?

Schrijf je doelen op

Schrijf alles wat je ooit nog wilt doen en nog wilt bereiken op en verbind er een tijd aan. Alison Mitchell geeft in haar boek ‘Alles onder Controle’ het voorbeeld van een bestemmingsagenda. Zij stelt voor elk gebied in je leven doelen maakt voor over 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar en 20 jaar. In 168 hours stelt Laura Vanderkam dat je een lijst van 100 dromen moet opstellen. Ook weer om te voorkomen dat je nooit toekomt aan de dingen die je graag wilt doen. En nee, je hoeft niet al je dromen te laten uitkomen en ook niet al je doelen te bereiken. Zeker als je doelen maakt voor over 10 of 20 jaar is de kans groot dat die nog veranderen. En dat is prima. Maar je hebt wel een groter plaatje nodig om naar toe te werken om niet te verzuipen in de alledaagse dingen. Dus… maak die lijst met doelen.

Maak een tijdpad

Maak een tijdpad voor elk van je doelen. Wanneer wil je het bereikt hebben? Maak eventueel een onderverdeling in subdoelen. Wil je bijvoorbeeld een meerjarige opleiding doen, verdeel die dan onder in jaren. Belangrijk is, dat je alles op papier zet. Bewaar je lijst met doelen en het tijdspad op een plek waar je ze makkelijk ziet of er even bij kunt pakken. Ik heb mijn doelen per categorie in een aparte map opgeborgen. Ik heb Alison Mitchells voorbeeld gevolgd en de doelen onderverdeeld in doelen voor over 3 maanden, 6 maanden, 1 jaar, 5 jaar en 10 jaar. De doelen voor over 5 en 10 jaar begonnen al wat vager te worden, dus de doelen voor over 20 jaar heb ik nog maar even achterwege gelaten.

Plan acties in

Nu ga je plannen. Kijk per week of per dag wat je kunt doen om aan je doelen te werken. Werk je doelen desnoods uit in tussenstappen. Wat is de kleinste stap die je kunt nemen? Een boek kopen over het onderwerp? Uitzoeken welke cursussen er over het onderwerp zijn? Dat is je eerste stap. Schrijf het in je agenda of op je to do lijst en ga ermee aan de slag.

Voor de eerste drie maanden heb ik al mijn doelen uitgeschreven in acties. Wat moet ik doen om dit doel te behalen? Als ik mijn maandelijkse planning maak, pak ik de doelenmap erbij en plan een aantal van die acties in. Zo blijf ik aan mijn doelen werken.

Blijf je doelen in het oog houden

Pak je doelen er regelmatig bij en werk je lijsten bij. Zijn je doelen veranderd? Moet je een bepaalde actie ondernemen? Lig je nog op schema of moet je bijsturen? Blijf werken aan je doelen. Voorkom dat je tijd opgaat aan de dagelijkse dingen en je niet toekomt aan de dingen die je graag wilt doen of wilt bereiken.