Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Om een beetje overzicht over al mijn taken en projecten te krijgen en te houden, gebruik ik een bullet journal. In een eerdere blogpost schreef ik al eens over dit onderwerp. Met behulp van mijn bullet journal maak ik een maandelijkse, wekellijkse en dagelijkse planning. Mijn maandplanning maak ik meestal het laatste weekend van de maand ervoor. 

 

Spread

Ik begin met de maandelijkse spread. Ik schrijf de datums (1 t/m 31) onder elkaar en daarnaast de eerste letter van de dag van de week (z, m, d, w, d, v, z). De z van zondag maak ik rood en ik zet een streep aan het eind van elke week. Zo heb ik meer overzicht over de afzonderlijke weken. Daarna vul ik bijzondere dagen en afspraken in. Daarvoor heb ik voorin mijn bullet journal een jaaroverzicht met verjaardagen en bijzondere gebeurtenissen.

Omdat ik bij het gebruik van een bullet journal toch moeite had met het plannen van afspraken op een bepaalde dag/tijd, gebruik ik naast mijn bullet journal ook een agenda. Bij het invullen van mijn maandoverzicht controleer ik daarom ook de agenda nog even op afspraken en deadlines voor de komende maand.

Op de pagina naast het maandoverzicht begin ik met een lijst met mijn doelen/taken voor de komende maand. Allereerst kijk ik nog even terug naar het maandoverzicht van de vorige maand. Wat is er daarvan nog niet gedaan? Ik blader ook nog even door de dagelijkse lijstjes van de afgelopen maand om te kijken of daar nog dingen staan die nog moeten gebeuren.

Ook nu weer pak ik mijn agenda erbij. Daar heb ik in juli tot het eind van dit jaar een maandplanning gemaakt voor mijn doelen op langere termijn. Wat had ik voor deze maand gepland? Wil ik al deze dingen nog steeds doen? Zo ja, dan neem ik ze over in mijn bullet journal.

Ook kijk ik nog even naar het jaaroverzicht en blader ik een paar weken vooruit in mijn agenda. Zijn er dingen waar ik alvast mee moet beginnen?

Tot slot komt mijn ‘braindump’ lijst aan de beurt. Dit is een doorlopende lijst met alles wat me bezig houdt. Alles wat me te binnen schiet schrijf ik op. Ideeën, dingen die gedaan moeten worden, projecten die ik ooit nog wil gaan doen etc. Een keer per maand blader ik die lijst door en kijk wat ik daar nog van wil doen in die maand.

 

Uitvoeren

Als ik bovenstaande allemaal gedaan heb, heb ik een lange lijst met doelen en taken. Eerlijk gezegd is deze lijst vaak te lang. Idealiter plan je op zo’n manier dat je al je taken en doelen ook gedaan kunt krijgen. Maar mijn brein wil altijd meer en ik word heel onrustig als er naar mijn dingen ontbreken op de maandelijkse lijst, zelfs al weet ik dat ik nooit alles kan doen. Dus uiteindelijk komt het erop neer dat ik gedurende de maand prioriteiten stel, in plaats van aan het begin van de maand. Niet ‘volgens het boekje’, maar het werkt voor mij.

En daarmee komen we denk ik wel bij de belangrijkste regel van timemanagement en plannen. Doe wat bij jou (en je leefstijl) past en wat voor jou werkt. Er zijn vele manieren om te plannen en je tijd efficiënt en effectief in te delen. Soms kost het even tijd om te ontdekken wat voor jou werkt. Geef jezelf die tijd en laat je niet ontmoedigen als het niet meteen lukt. Je moet ook wennen aan een systeem. In de volgende blogposts zal ik je wat meer vertellen over mijn week- en dagplanning.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.