Don't break the Chain

Routines zijn ideaal omdat je ze na verloop van tijd automatisch gaat doen. Maar een nieuwe gewoonte is lastig aan te leren. Routines aanleren kost tijd. Er moet als het ware een nieuw pad in je hersens aangelegd worden. Hoe vaker je een handeling verricht, hoe sterker dat pad wordt. Dagelijks oefenen is dus van belang. Maar zo lang jouw gewenste gewoonte nog geen automatisme is, is het wel lastig om er elke keer aan te denken en het vol te houden. Gelukkig zijn er wel manieren om jezelf te stimuleren een nieuwe gewoonte aan te leren. 'Don't break the chain' is zo'n manier.

Don't break the Chain

Om jezelf bewust te worden van je nieuwe gewoonte, kun je een tijdje bijhouden hoe vaak jij je aan je nieuwe gewoonte houdt. Een leuke manier om dit te doen is ‘Don’t break the chain’ (verbreek de ketting niet). Je pakt een maandkalender en elke dag dat jij je aan de nieuwe gewoonte hebt gehouden, zet je een kruis door de dag. Zo ontstaat een ‘ketting’ die je niet wilt verbreken. Na een maand zou je nieuwe gewoonte een automatisme geworden moeten zijn.

In de meeste gevallen is het zien van een ononderbroken 'ketting' al beloning genoeg. Maar natuurlijk kun je er daarnaast voor jezelf ook nog een beloning aanhangen. Beloof jezelf een nieuw boek, koffie drinken buiten de deur of een middagje lezen als je ketting na 30 dagen nog niet verbroken is. Heb je de nieuwe gewoonte 30 dagen achter elkaar volgehouden, dan is de kans groot dat je het gaat volhouden. Ga je toch een keer de mist in? Pak het de volgende dag direct weer op. Gewoontes slijten ook weer snel als je ermee stopt.

Dit systeem werkt ook goed voor kinderen. Werk bij hen met stickers, dat maakt het nog leuker. En natuurlijk mag je ook jezelf gewoon belonen met een sticker in plaats van een kruisje!