Helweek dag 3 - Timemanagement

Helweek dag 3 begon zoals dag 2 eindigde. Ik heb de hele nacht zowat in coma gelegen. Toen om vijf uur de wekker ging, had ik het gevoel niet eens te kunnen bewegen. Ik kon nog net de wekker uitslaan. Om acht uur werd ik opnieuw wakker en vond dat ik genoeg geslapen had. Mijn lijf voelde nog loom en zwaar, maar ik begon toch maar (met een vertraging van drie uur!) aan de nieuwe dag.

Aanpassen planning

Terwijl ik mijn ochtendroutine doorliep, bekroop me een ontzettend schuldgevoel. In drie dagen tijd nog maar één keer om vijf uur opgestaan. Ik baalde van mezelf en vroeg me af hoe ik nu al mijn taken gedaan moest krijgen. Bij het lezen van het hoofdstuk voor dag 3 besefte ik dat er niets anders op zat dan mijn planning aan te passen. Op dag 3 ligt de nadruk op timemanagement, dus dat komt mooi uit.

Jaarplanning maken

Ik maak meestal een maand-, week- en dagplanning maar heb nog nooit een jaarplanning gemaakt. Wel stel ik elk jaar een aantal doelen voor dat jaar vast, maar gek genoeg kijk ik er daarna vaak niet echt meer naar. Meestal weet ik nog wel wat ik me voorgenomen had, en stukjes van mijn doelen neem ik wel mee in mijn andere planningen, maar gewoon een jaarplanning maken… het kwam niet bij me op. Of liever gezegd, ik las talloze keren dat je dat moest doen, en waarom. En ik begreep het. Natuurlijk komt er niks van je plannen terecht als je je doelen uit het oog verliest. We worden zo snel opgeslokt door de waan van alledag! En zo blijkt dan weer dat iets weten en iets doen heel iets anders is. Dus vandaag ga ik aan de slag met een jaarplanning.

Starten met een braindump

Het was alweer een tijd geleden dat ik een braindump had gehouden. Gewoon een lange lijst maken van alles wat je bezig houdt, wat je nog wilt doen en waar je nog beslissingen over moet nemen. Ik pakte mijn laatste braindump er nog eens bij en zag dat ik gelukkig al heel wat dingen die daarop stonden kon afstrepen. Ook kwam ik nog een aantal dingen tegen waarvan ik dacht: ‘o ja, dat wil ik ook nog steeds’ of ‘dat zou ik dan binnenkort moeten doen’. En dat is dus meteen de reden waarom je je to do lijsten regelmatig door moet nemen. Alleen opschrijven is niet genoeg.

Na de braindump pakte ik mijn jaardoelen er maar weer eens bij. Met deze twee lijsten erbij had ik een goed beeld van wat ik dit jaar nog wil doen. De taken heb ik over de resterende maanden van het jaar verdeeld. Daarbij rekening houdend met maanden waarin ik het extra druk heb met andere dingen (zoals december).

To do lijst in agenda plannen

Bernard Larssen raadt aan om dagelijks een to do lijst aan te leggen van alle dingen die je nog te binnen schieten terwijl je met iets anders bezig bent. Deze gewoonte had ik al. Maar vervolgens moet je deze lijst elke dag inplannen in je agenda. Ik moet bekennen dat dit me moeite kost. Het is een geweldig plan en ik zal het anderen ook zeker aanraden. Maar deze manier van werken is mij nog steeds niet gelukt. Mijn dag loopt zelden zoals ik hem gepland heb. Deels omdat er onverwachte dingen gebeuren, deels omdat dingen langer of korter duren dan ik gepland heb. En dan zijn er nog de momenten dat ik moeite heb om me te concentreren en dus overga op taken die minder concentratie vergen. De to do lijst gebruik ik wel bij de week- en dagplanning, zodat belangrijke dingen op tijd gedaan worden. Ook raadpleeg ik deze lijst vaak als ik tijd over heb voor een klus die niet op mijn dagplanning stond. Maar álle taken inplannen in mijn agenda is me nog niet gelukt.

Tijden bij je planning schrijven

Deze week heb ik al wel geleerd om een tijdspad naast mijn planning te maken. In deze eerste dagen van de helweek werd me al snel duidelijk dat dit goed werkt .Gewoon plannen wat je wanneer doet, met een duidelijke begin- en eindtijd erbij. En dus ook je pauzes inplannen. Ook al houd ik me niet altijd helemaal aan de volgorde van mijn planning, het algemene schema is duidelijk. Bovendien zie ik zo veel beter waar ik wel en niet tijd voor heb. Bij het plannen valt me vaak op dat ik zonder tijdspad veel meer ingepland zou hebben. Ook leer ik langzaam maar zeker wat de beste momenten zijn voor bepaalde taken. Taken die veel concentratie vereisen in de ochtend, e-mail afhandelen in de middag en huishoudelijke klusjes tussendoor als de concentratie het laat afweten of het bureauwerk me onrustig maakt.

Uiteindelijk doe ik vandaag niet veel meer dan een hele uitgebreide planning maken. Tussendoor schrijf ik nog mijn blog over de helweek en ben ik nog een paar uur buitenshuis aan het werk. Na het avondeten maak ik mijn planning af en maak ik een planning voor morgen. Dan is er nog een uurtje tijd voor ontspanning. Even verder aan mijn haakwerk en dan naar bed.

Terugkijkend op dag 3 ben ik eigenlijk best tevreden over mijn dag. Ik besef dat het deze week gaat om het aanleren van nieuwe gewoonten en je grenzen verkennen. Die extreme vermoeidheid van gisteren was blijkbaar het gevolg van het omgooien van mijn leefstijl deze week. Of het nu door een ander eetpatroon, het vroege opstaan of het harde werken komt, het maakt niet zoveel uit. Uiteindelijk heb ik het beste uit de dag gehaald. Morgen gaat de wekker gewoon weer om 5.00 uur en heb ik weer een hele dag om mijn beste zelf te zijn.