Kantoorspullen opruimen met de KonMari methode

Ik heb er een tijdje tegenop gezien om dit blog te schrijven. Net als ik er tegenop zag om mijn kantoorspullen op te ruimen. En tegen de tijd dat ik ermee klaar was, begreep ik ook waarom. Het was erg confronterend.

Veel kantoorspullen

Mijn kantoorspullen waren allemaal keurig georganiseerd. Daar viel weinig op aan te merken. Maar eenmaal alles verzameld, bleek ik toch wel veel van alles te hebben. Ik ben dol op kantoorspullen en de hoeveelheid notitieblokken, ringbanden, post-it blokjes en to-do boekjes was indrukwekkend.

Ringbanden

Veel ringbanden liggen al heel lang leeg in de kast. Ik kon me er niet toe zetten om alles weg te doen. Ik bleef toch heel erg het gevoel houden: je weet maar nooit of je het nodig hebt. Uiteindelijk heb ik alles weg gedaan wat niet mooi meer was (beschadigde kaften door intensief gebruik) en wat ik niet mooi vond (zoals de zwarte ringbanden). Er bleven er maar twee over. Oké, daar kan ik mee leven.

Notitieblokken

Notitieblokken koop ik wanneer ik ze nodig heb, maar ook omdat ik ze zo mooi vind. Schriften met spiraalbinding zijn favoriet bij mij. En loop ik rond de start van een nieuw schooljaar een winkel in, dan moet ik mezelf inhouden om niet weer een serie nieuwe te kopen. Gevolg is dus dat ik een hele stapel heb liggen. Meestal heb ik ze wel een tijdje gebruikt voor iets, maar zijn ze nooit vol geschreven. Hierbij heb ik eerst gekeken naar de ruimte die er nog was in de betreffende schriften. Bijna vol betekende dat het weg mocht. Ja, zonde van het papier, maar de kans dat ik die laatste paar blaadjes ooit ga gebruiken is ook behoorlijk klein, omdat ze al een paar jaar met dat doel in de kast liggen. Van de schriften waar nog veel ruimte in was heb ik een paar van de mooiste bewaard, met de bedoeling ze ook echt te gebruiken. Dat betekent dat ik geen nieuwe schriften meer koop tot deze helemaal vol zijn.

To do boekjes

Ik heb een hele verzameling to-do boekjes. Je weet wel, die handige notitieboekjes waar je je to do lijstjes in kunt maken. Ooit had ik een systeem waarbij ik verschillende boekjes voor verschillende onderwerpen gebruikte. Dus had ik er altijd een aantal tegelijk in gebruik. Dat werd me iets te onoverzichtelijk, dus ben ik terug gegaan naar één lijst. Maar blijkbaar heb ik wel regelmatig een nieuw boekje gekocht zonder dat ik die echt nodig had. Want er liggen er toch wel een hoop. Omdat ik deze boekjes nog steeds gebruik, heb ik alle gebruikte pagina’s eruit gescheurd en de boekjes zelf bewaard. Ook nu weer met het idee dat ik ze allemaal op ga gebruiken voor ik nieuwe koop.

Post-it blokjes

De post-it blokjes waren snel opgeruimd. Veel blaadjes waren van mindere kwaliteit (goedkoper merk, gekocht of gekregen omdat het er zo leuk uit zag) en plakten dus niet goed. Waarom ik ze toch bewaard heb is me een raadsel, dus weg ermee!

Plastic mapjes

En tot slot beek ik ook nog eens heel veel mapjes te hebben. A4 insteekhoezen voor in ringbanden en plastic L-mapjes staken daarbij de kroon. Weliswaar gebruik ik beide soorten regelmatig, maar zoveel heb ik er nou ook weer niet nodig. Voor beiden heb ik opbergdozen, maar daar bleek het al niet meer allemaal in te passen. Uiteindelijk heb ik besloten dat ik van allebei niet meer dan 1 doos mag hebben (is nog best veel) en de rest heb ik weg gedaan.

Het zal je duidelijk zijn. Wat een ander heeft met schoenen of met kleren, heb ik met kantoorspullen.  Zelf kan ik er ook niet meer om heen. Ik was een verzamelaar van kantoorspullen. Maar nu niet meer! Alleen dingen die op zijn mogen weer aangevuld worden!