Een voorraadkast maken


Wij hadden een ‘rommelkast’ waar veel spullen in stonden (lees: heel veel). Het was een beetje een dump plek geworden voor alles wat geen vaste plek in huis had en voor dingen waar we geen beslissing over genomen hadden (bewaren of weg doen). Het was hoog nodig tijd voor een nieuwe bestemming voor deze kast. Het zou een voorraadkast worden. Hoe je zoiets aanpakt? Lees snel verder hoe ik dit deed.

Stap 1 – Leegruimen

Gewoon alles eruit. Bij het leegruimen sorteer je alvast op wat er terug mag in de kast, wat ergens anders opgeborgen moet worden en wat weg kan.

Bij het sorteren op wat terug in de kast mag, houd je de bestemming van de kast in je gedachten. In dit geval wordt het de voorraadkast. Dus alles wat niet behoort tot de voorraad (eten & drinken, schoonmaakmiddelen, lampen en batterijen etc.) hoort niet in de kast. De enige uitzondering zal in dit geval de stofzuiger zijn, omdat ik daar gewoon geen betere plek voor in huis heb.

Om de kast overzichtelijk te houden, gebruik ik in de kast bakjes en mandjes. Tijdens het leegruimen zet ik deze allemaal apart, zodat ik bij het inruimen van de kast een overzicht heb van de opbergmiddelen die ik heb. Zo kan ik de bakjes en mandjes die ik nodig heb makkelijk pakken.

Stap 2 – Schoonmaken

Nu de kast leeg is, kun je hem makkelijk schoonmaken. Dus voor je met inruimen begint, maak je de kast schoon.

Stap 3 – Inruimen

Bedenk bij het inruimen welke dingen je vaak gebruikt en welke minder vaak. Dingen die je niet vaak nodig hebt, kunnen op de hogere planken. Zware dingen zet je niet te hoog, je wil ze immers makkelijk kunnen pakken en weer terug kunnen zetten? Zet gelijksoortige items bij elkaar. Gebruik bakjes en mandjes om dingen bij elkaar te houden en overzicht te bewaren

Stap 4 -  Labelen

Heb je dichte dozen of (zoals in mijn geval) ladekastjes, dan heb je hoe dan ook een label nodig om te weten wat erin zit. Moet je een doos elke keer open maken om te zien wat erin zit, dan zal je opbergsysteem niet werken. Je krijgt er een hekel aan en bergt dingen daarom niet meer op. Doorzichtige en/of open dozen zijn daarom het makkelijkst. Maar werken met labels (of zelfs met gelamineerde foto’s) werkt ook. Daarnaast zijn labels ook handig om aan te geven wat waar hoort te staan. Zeker als je net een nieuwe indeling hebt gemaakt, zorgt dat ervoor dat je de dingen makkelijk op de juiste plek terugzet. Ik gebruik voor het labelen een labelmaker, maar je kunt natuurlijk ook gewoon met (etiket)stickers werken en deze met de hand beschrijven.

Vervolgstappen

 Onze voorraadkast is nu nog erg leeg en moet nodig aangevuld worden. Ik ga dus een lijst maken van wat en hoeveel ik op voorraad wil hebben. Natuurlijk zal ik jullie in de toekomst in een andere blogpost laten zien hoe deze lijst en onze goed gevulde voorraadkast eruit gaat zien.