Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Heb je soms ook het gevoel dat je huis overvol is? Raak je gestrest bij het zien van je overvolle kasten? Dan is het hoog tijd om wat ruimte in je huis te creëren.

Je huis hoeft geen chaos te zijn om het gevoel te hebben dat je meer ruimte nodig hebt in huis. Overvolle kastplanken, het gevoel dat je meer hebt dan je nodig hebt of gebruikt of te veel decoraties kunnen je ook dat gevoel geven. 

Meer ruimte creëren

Meer ruimte creëer je natuurlijk eerst door alle overbodige spullen weg te doen. Een grote opruimactie is dan je eerste stap. Ga stuk voor stuk door al je spullen. Doe weg wat kapot is, wat je niet (meer) gebruikt en wat je niet meer mooi vindt. Deel daarna waar nodig je kasten opnieuw in. Ben je nu dat vervelende gevoel kwijt? Zo niet, dan is het tijd om te kijken waar er nu nog problemen zijn.

  • Allereerst kijken we naar de fysieke ruimte die er is. Passen je spullen ruim in je kasten of zijn die nog steeds overvol? In het laatste geval moeten er toch nog dingen weg of heb je meer opbergruimte nodig. Kijk echter uit met het aanschaffen van extra kasten. Doe dit alleen als je er nog voldoende ruimte voor hebt en je echt zeker weet dat je alle overbodige spullen de deur uit hebt gedaan. 
  • Ben je klein behuisd en heb je moeite om voldoende opbergruimte in huis te creëren? Ga dan op zoek naar meubels die extra opbergruimte hebben. Kies bijvoorbeeld voor een bank met een module die op te klappen is en waar je dingen in kunt opbergen. Zo zijn er ook salon- en eettafels met opbergruimte. 

Visuele rust creëren

Het kan ook erg helpen om visueel rust te creëren. Kies dus niet voor open kasten of kasten met glazen deurtjes, maar kies voor kasten met deuren of plaats er ondoorzichtige manden of dozen in. Als spullen uit het zicht zijn, oogt de kamer rustiger. Hetzelfde geldt voor decoraties. Een paar mooie dingen kunnen sfeer creëren. Maar veel (kleine) decoraties kunnen onrustig ogen. Groepeer kleinere dingen eventueel door ze bij elkaar te zetten. Ook dat creëert meer rust. Een andere oplossing is om het aantal decoraties te beperken en ze af en toe af te wisselen. 

Helpen al deze tips niet of heb jij meer last van een onrustige omgeving dan je huisgenoten? Probeer dan in ieder geval een rustig plekje voor jezelf te maken in huis. Bijvoorbeeld een hoekje van de kamer waar je graag zit. Dat kan het gevoel van onrust dat je hebt al voor een groot deel wegnemen.

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de minicursus Opruimen.

Heb je het gevoel toch een extra steuntje in de rug nodig te hebben? Dan is de cursus 'Eindelijk een opgeruimd huis' misschien iets voor je. Alle informatie daarover vind je hier.

In mijn vorige blog schreef ik over het doen van achterstallige schoonmaakklussen. Iets anders waar veel mensen tegenaan lopen vaak, zijn achterstallige taken. Hoe kun je deze het beste wegwerken?

 

Welke taken moet je doen?

Om te beginnen is het handig om een lijst te maken van alles wat je nog moet doen. Misschien wil je zelfs een aparte lijst maken voor je werk en je persoonlijke leven. Of misschien spelen die achterstallige taken maar op een van deze gebieden. Maak in ieder geval een lijst als je die nog niet hebt. Het is goed om een overzicht te hebben van wat er precies op je bordje ligt.

Nu je een lijst hebt, heb je overzicht. Maar de kans is groot dat de hoeveelheid taken groter is dan de tijd die je hebt. Er is tenslotte een reden waarom je deze dingen nog niet hebt gedaan. Bekijk de lijst nu eens kritisch en vraag je af welke dingen misschien niet (meer) nodig zijn. Streep deze dingen weg.

Bekijk de lijst daarna nogmaals en kijk of je dingen kunt delegeren. Op je werk houdt dat in dat je de taak aan een collega kunt geven. Thuis kun je misschien dingen door je partner of je kinderen laten doen. Maar je kunt ook dingen aan derden delegeren. Huur bijvoorbeeld een schoonmaakster in om je huis schoon te maken (of alleen voor een paar tijdrovende klussen) of bestel je boodschappen online en laat ze bezorgen.

Werk je taken weg

Hopelijk is je lijst nu al een stuk(je) korter. Kijk nu naar wat er nog over is. Schrijf achter alle taken de deadline (als die er is) en hoeveel tijd je denkt dat ze kosten. Voor alle taken die weinig tijd kosten reserveer je een dag(deel) waarop je ze zoveel mogelijk wegwerkt.

Voor de grotere taken ga je prioriteiten stellen. Wat is er op dit moment belangrijk? Wat heeft het meeste effect als je het doet of negatieve gevolgen als je het niet doet? Plan wanneer je deze taken gaat doen. Deel ze eventueel op in subtaken. Zorg dat je ongestoord kunt werken op het moment dat je ermee aan de slag gaat en laat je niet afleiden. Zet je e-mail en andere notificaties uit en leg je telefoon in een andere kamer. Zo kun je al je aandacht richten op de taak die je aan het doen bent en zul je sneller en beter werken.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.

 

Hoe kun je een achterstallig huishouden bijwerken? Die vraag krijg ik met enige regelmaat. Daarom zet ik het hier voor je op papier.

 

Het huishouden is nooit klaar

Het huishouden doen is een terugkerende taak. Sommige schoonmaakklussen moet je vaker doen dan anderen, maar het is nooit helemaal ‘klaar’. Zelfs niet als je je een dag in het zweet werkt en het hele huis onder handen neemt. Want vroeg of laat moet je toch echt weer gaan schoonmaken. Nu is vroeg meestal beter dan laat. Want hoe langer je wacht, hoe meer werk het is. Maar goed, je hebt te lang gewacht. Dat kan de beste overkomen. Soms heb je nu eenmaal andere prioriteiten. Maar wat nu?

 

Weer regelmaat in je huishouden brengen

De meest eenvoudige manier om het huishouden weer op te pakken, is door er weer regelmaat in te brengen. Dus, pak je normale huishoudschema (als je dat hebt), weer op. Begin in ieder geval met de dagelijkse dingen. Staat er nog een afwas van een week, werk die dan eerst weg en doe voortaan elke avond na het eten de afwas. Zijn je kasten leeg en puilen je wasmanden uit, draai dan zo mogelijk een paar wassen en houd het daarna dagelijks bij. 

Hetzelfde geldt voor de wekelijkse schoonmaakklussen en de dingen die minder vaak, bijvoorbeeld maar een keer per maand, hoeven. Pak het ook hier weer op. De eerste keer dat je weer eens grondig stofzuigt of de keukenkastjes schoonmaakt is het misschien veel werk. Probeer dan niet alles tegelijk te doen, maar pak met enige regelmaat, bijvoorbeeld elke dag of week, een klus op en houd het bij. Langzamerhand loop je dan je achterstand in.

 

Grote schoonmaak

Ben je op het punt dat je er helemaal genoeg van hebt, en heb je voldoende energie, dan kun je natuurlijk ook een dag een grote schoonmaak houden. Het risico daarbij is dat je daarna wekenlang geen stofdoek meer wilt aanraken. Maar doe vooral wat voor jou werkt. Pak in dat geval wel klus voor klus aan. Dus eerst zorgen dat je klaar bent met ramen lappen voor je de planten die je daarvoor uit de vensterbank hebt gehaald gaat verpotten. Dit voorkomt dat je hele huis aan het eind van de dag overhoop ligt doordat je met allerlei (schoonmaak)klussen bent begonnen, maar nog niets af hebt gemaakt. Het is daarbij ook efficiënter om het per klus aan te pakken en niet per kamer. Dus eerst het hele huis stofzuigen en dan pas de volgende klus, bijvoorbeeld afstoffen. Werk eventueel per verdieping als je een groot huis hebt.

 

P.S.

Heb je nog geen huishoudschema en wil je toch een leidraad van wat je kunt doen? Download dan hier mijn basis huishoudschema met alle wekelijkse taken.

Als ik samen met een klant opruimen, komt er bijna altijd wel een moment dat er ongebruikte spullen opduiken. Jij hebt er vast ook wel een paar in je kast liggen. Ooit vond je het mooi of handig, maar uiteindelijk heb je het kledingstuk nooit gedragen of het voorwerp nooit gebruikt. Het prijskaartje hangt er nog aan of het zit nog in de verpakking. Je had het blijkbaar dus niet nodig.

Maar je hebt er wel geld aan uitgegeven en dat maakt het moeilijk om weg te doen. Dus, wat doe je nu?

 

Ongebruikte spullen weg doen?

Er zijn twee mogelijkheden. Of je doet het weg of je gaat het alsnog dragen of gebruiken.

Besluit je het alsnog te dragen of te gebruiken, stel daar dan een termijn aan. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je het deze week nog draagt of gebruikt. Zo niet, dan gaat het alsnog weg.

Nu komen we dus bij de optie wegdoen. Is dat niet zonde van je geld? Misschien wel. Maar dat geld is al uitgegeven. Of je het voorwerp nu wel of niet gebruikt. Daar verander je niets meer aan. Het enige wat nu overblijft is dat het voorwerp ruimte in beslag neemt terwijl je er niets mee doet. Naast het geld dat het je gekost heeft, kost het je nu ook nog ruimte. En waarschijnlijk een hoop energie elke keer dat je het ziet en beseft dat je er nog steeds niets mee gedaan hebt. 

Maar waar moeten al die ongebruikte spullen naar toe?

Maar wat doe je als je besluit je ongebruikte spullen weg te doen? Gewoon weggooien is toch zonde?

Dat laatste is zeker waar en zou ik ook pas als laatste optie zien. Maar er zijn meer opties.

  • Als het erg waardevol is, kun je het proberen te verkopen. Stel hier echter ook een termijn aan om te voorkomen dat je het over een jaar weer tegen komt. Besluit het bijvoorbeeld deze week nog op internet aan te bieden en dat het binnen drie maanden verkocht moet zijn. Schrijf die datum desnoods in je agenda of plak er een briefje op. Is het dan nog niet verkocht, dan doe je het alsnog (gratis) weg.
  • Dingen die je niet verkoopt maar die nog wel in goede conditie zijn (en dat zijn ze waarschijnlijk want ze zijn nooit gebruikt) kun je naar een kringloopwinkel of weggeefwinkel geven. Grote dingen kun je vaak gratis laten ophalen door kringloopwinkels. Een alternatief is het plaatsen op een gratis weggeef pagina van Facebook. Misschien vind je op die manier iemand die het graag wil hebben.
  • Ken je iemand in je omgeving die je blij kunt maken met het je miskoop? Dan kun je het natuurlijk ook gewoon weggeven. Maar check van te voren wel even of diegene het ook echt wil hebben. Spreek af wanneer ze het komen halen of breng het zelf direct naar ze toe.

Kun je het voorwerp niet kwijt bij de kringloopwinkel en ken je niemand die het wil hebben? Dan is het heel erg jammer maar dan gaat het gewoon bij het afval. Blijkbaar heeft het voorwerp geen waarde meer. Jammer maar helaas. Stap er overheen en neem jezelf voor om volgende keer minder impulsief te zijn met je aankopen. Tips hiervoor vind je in mijn vorige blogpost.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis het Stappenplan Opruimen.

Je hebt je huis opgeruimd en je wilt het zo houden. Daarom neem je jezelf voor om niet meer zomaar nieuwe dingen je huis binnen te brengen en impulsaankopen te vermijden. Maar hoe doe je dat?

We kennen het allemaal. Je ziet iets en ineens ‘moet’ je het hebben. Of het nu om een truitje, de nieuwste gadget of iets voor je hobby gaat. Ineens weet je zeker dat dit het ding is dat je wilt en nodig hebt. En dan is het ook zo gekocht. 

 

Waarom doe je impulsaankopen?

Wil je dit soort impulsaankopen voorkomen, dan is het allereerst belangrijk dat je weet waarom je dit soort aankopen doet. Doe je het als je je depressief voelt of je verveelt om jezelf wat op te beuren? Gebeurt het op momenten dat je wat doelloos surft op het internet? Of wanneer je moe bent, hard gewerkt hebt en vindt dat je eigenlijk wel een beloning verdient?

Als je dit eenmaal weet, ben je meer verdacht op dit soort momenten en is het makkelijker om jezelf ervan te weerhouden iets te kopen. Ga in plaats daarvan iets anders doen. Ga naar buiten en maak een ommetje. Bel een vriendin. Ga douchen of in bad. Als het je maar afleidt van wat het ook is dat je wilde kopen. Helemaal ideaal is het als hetgeen je gaat doen je stemming ook nog eens verbeterd.

Maar wat als ik daarna nog steeds iets wil kopen?

Mocht je nog steeds vinden dat je dit ding nodig hebt of verdiend, dan werkt uitstel heel goed. Schrijf op wat je wilt hebben en zet er de datum bij. Vervolgens spreek je met jezelf een wachttijd af. Dus als je het over een week nog wilt hebben, dan mag je het kopen. Je kunt natuurlijk ook een andere periode kiezen, bijvoorbeeld twee weken of een maand. Maak de periode dat je wacht niet te kort, want dan werkt het niet meer zo goed. Als je bijvoorbeeld tegen jezelf zegt dat je het over een uur mag kopen, denk je dat uur aan niets anders meer en koop je het na dat uur alsnog.

Wat ook heel goed kan werken, is het bedrag van je gewenste aankoop noteren en je af te vragen wat je voor dat bedrag zou kunnen kopen als je deze aankoop niet doet. Vaak besef je dan dat je je geld liever aan andere dingen uitgeeft.

Tot slot, ga je toch voor de bijl, wees dan niet te hard voor jezelf. Ga na waarom je toegegeven hebt aan je impuls, zodat je meer inzicht krijgt in je koopgedrag. Bedenk vervolgens een alternatief voor het geval de volgende keer dat je je in eenzelfde situatie bevindt. Zo zul je je impulsaankopen langzaam maar zeker onder controle krijgen.  

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis het Stappenplan Opruimen.