Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Opruimen is voor veel mensen lastig. Terwijl in principe iedereen kan opruimen. Of het in ieder geval kan leren. Wat maakt opruimen zo moeilijk?

Problemen bij het starten met opruimen

Er zijn verschillende factoren die het opruimen moeilijker kunnen maken. Die doen zich ook in verschillende fases van het opruim proces voor.

 

Allereerst zijn er problemen die het moeilijk maken om te beginnen.

  • Als een berg opzien tegen de klus (want het is zo veel) en daarom niet beginnen.
  • Niet weten waar te beginnen.

 

Deze problemen zijn eenvoudig op te lossen. 

  • Een grote klus deel je in kleinere stukjes op. Dus het huis opruimen, wordt opruimen per kamer of een kast opruimen wordt per plank of lade. Door elke keer een beetje te doen, heb je uiteindelijk het hele huis gedaan.
  • Niet weten waar je moet beginnen zou geen probleem moeten zijn. Het belangrijkste is dat je begint, niet waar je begint. Dus kies een ruimte of een kast of begin gewoon met wat er op de vloer ligt. Begin klein, dat motiveert om verder te gaan. Dus een kastplank of een lade en niet meteen een hele kamer.

Problemen tijdens het opruimen

Dan zijn er de problemen tijdens het opruimen.

  • Je kunt niet beslissen wat je wel en niet bewaard.
  • Je raakt gedemotiveerd.

 

Ook deze problemen kunnen eenvoudig aangepakt worden.

  • Tijdens het opruimen moet je beslissingen nemen. Door vooraf beslisregels te maken over wat wel bewaard mag worden en wat niet, maak je dat al wat makkelijker. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je van alles wat je dubbel hebt 1 exemplaar weg doet of dat je alleen het laatste nummer van een tijdschrift bewaard.
  • Beslissingen nemen wordt ook moeilijker als je lang achter elkaar opruimt. Maak daarom je opruimsessies bij voorkeur niet langer dan een of twee uur. 
  • Te lang achter elkaar opruimen heeft ook invloed op je motivatie. Je wordt moe en hebt het gevoel dat je eerst een paar dagen bij moet komen. Vervolgens wordt het moeilijk om weer te beginnen omdat je nog heel goed weet hoe moe je van het opruimen werd. Kies daarom voor kortere maar regelmatige opruimsessies, bijvoorbeeld door elke dag een kwartier op te ruimen.
  • Je blijft het beste gemotiveerd als je ook resultaat ziet van je opruimacties. Maak daarom voor en na foto’s. Zo kun je zien hoe ver je al gekomen bent als je motivatie te wensen over laat. Schrijf voordat je begint eens voor jezelf op waarom je wilt opruimen. Wat wil je als eindresultaat? Nog eens terug lezen waarom je dit ook alweer wilde, kan je helpen om door te zetten als je het even niet meer ziet zitten.

 

Hopelijk helpen deze tips je op weg. Meer tips vind je in de minicursus opruimen, die je via deze link kunt downloaden.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de minicursus Opruimen.




Als jij een agenda gebruikt, of wilt gaan gebruiken, is het langzamerhand tijd om jouw agenda voor 2021 uit te zoeken. Er is volop keus, maar dat maakt het niet perse makkelijker. Daarom hier enkele tips die je wellicht kunnen helpen bij het uitzoeken van een nieuwe agenda.

 

Wat zet je in je agenda?

Gebruik je je agenda alleen voor het opschrijven van je afspraken of wil je er ook je taken in kwijt? In dat laatste geval heb je meer ruimte nodig. Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor een agenda met voor elke dag een aparte bladzijde. Kies je voor een losbladige agenda, in een ringband, dan kun je er ook voor kiezen om zelf extra pagina’s toe te voegen waar je je taken op kwijt kunt. Tot slot zijn er  agenda’s waar een hele week op twee pagina’s staat, met daaronder ruimte voor je taken. Ook deze agenda’s kunnen handig zijn als je een overzicht van je taken in je agenda wilt.

 

Waar gebruik je je agenda?

Ben je vaak van huis en wil je je agenda altijd bij de hand hebben? Dan is een digitale agenda handig. Helemaal als je een smartphone hebt. Je agenda is dan altijd en overal toegankelijk. Ga je liever voor een papieren versie, kies dan een formaat wat makkelijk mee te nemen is. 

Gebruik je je agenda voornamelijk thuis? Dan maakt het formaat niet zo heel veel uit.

Hoeveel overzicht wil je hebben?

Wil je een hele maand of een hele week in een keer kunnen overzien? Kies dan voor een agenda waar maandkalenders in staan. Er zijn verschillende agenda’s die naast dag- of weekpagina’s ook maandoverzichten hebben.

Wil je een hele week in een keer kunnen overzien, kies dan voor een agenda met een week op een of twee pagina’s. Dan zie je in een oogopslag hoe een week eruit ziet.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.

 

Opruimen is niet moeilijk. Hoewel veel mensen ermee worstelen, is het toch iets wat iedereen kan leren. De problemen die je ervaart tijdens het opruimen, hebben vaak niet zoveel met het opruimen zelf te maken, maar meer met de dingen eromheen. We weten niet waar we moeten beginnen, wat we moeten doen, wat we moeten houden en wat we weg moeten doen.  

 

Problemen bij het opruimen

Twee belangrijke problemen die mensen ervaren tijdens het opruimen zijn:

  • Geen beslissingen (meer) kunnen nemen of achteraf spijt krijgen van dingen die je weg hebt gedaan. Dit komt vooral voor als je te lang achter elkaar opruimt. Je kunt dan moeilijker beslissingen nemen en maakt eerder foute beslissingen.
  • Geen systeem hebben. Je haalt alles overhoop en hebt vervolgens geen tijd of energie meer om alles weer terug te zetten. Met als resultaat dat de puinhoop groter is dan voor je begon. Of je pakt lukraak wat dingen die je verplaatst of weg doet, ziet geen resultaat en staakt je opruim pogingen.

 

De juiste aanpak tijdens het opruimen

Hoe moet je dan wel opruimen? Kort gezegd, doe je het volgende.

  • Maak vooraf beslisregels. Dat maakt het nemen van beslissingen tijdens het opruimen makkelijker.
  • Bereid het opruimen goed voor.
  • Werk volgens een systeem. Door een duidelijk en goed systeem te gebruiken, blijf je tijdens het opruimen overzicht houden en verzand je niet in chaos.

Denk je nu, ja leuk, maar hoe doe ik dat dan? Beslisregels maken en volgens een goed systeem werken? Dan heb ik iets voor je. De gratis mini-cursus opruimen. Je kunt hem hier downloaden.

In deze mini-cursus leg ik uit wat beslisregels zijn en geef ik je een aantal handige voorbeelden. Natuurlijk vertel ik je ook hoe je het opruimen goed voorbereid en wat mijn systeem bij het opruimen is. Zo weet jij precies hoe je te werk moet gaan tijdens het opruimen van je huis.

Veel succes!




Als professional organizer en als fan van Marie Kondo, moet je haar laatste boek ‘Opgeruimd op het werk’ eigenlijk wel gelezen hebben. Ik besef dat ik daar vrij laat mee ben, maar uiteindelijk heb ik hem toch van de bibliotheek geleend en gelezen. Wat ik ervan vond, lees je hieronder. Even een kleine waarschuwing vooraf wat betreft de minpunten van het boek. Deze minpunten zijn mijn persoonlijke mening en misschien denk jij er heel anders over. Het stukje met minpunten is langer geworden dan het stukje over de pluspunten. Dat neemt echter niet weg dat ik overwegend positief ben over het boek. Ik had alleen wat meer woorden nodig om de, wat mij betreft, minder sterke punten van het boek uit te leggen.

 

De auteurs

Allereerst is het goed om te weten dat het boek grotendeels niet door Marie Kondo is geschreven. Marie Kondo heeft zelf slechts vier hoofdstukken geschreven, de rest is geschreven door Scott Sonenshein, een organisatiepsycholoog. Niettemin is Marie Kondo’s invloed door het hele boek heen te vinden. De zin ‘word je er blij van’ wordt in elk hoofdstuk genoemd en ze geeft regelmatig voorbeelden uit haar eigen leven. 

 

Minpunten van het boek

Om meteen maar te beginnen met haar motto ‘word je er blij van’ en haar eigen voorbeelden, daar werd ik in dit geval niet blij van.

Word je er blij van is niet altijd toepasbaar op je werksituatie. Soms moet je bijvoorbeeld documenten bewaren of je aan werkwijzen houden waar je niet blij van wordt. En hoewel ze dat ergens wel in een bijzinnetje noemt, gaat ze er in de rest van het boek aan voorbij. Het zinnetje lijkt ook op haar aandringen te pas en te onpas in de hoofdstukken van Scott Sonenshein ingevoegd te zijn.

De voorbeelden die ze zelf aanhaalt zijn in mijn ogen vaak voorbeelden die weer iets anders, wat ze eerder in het boek beweerde, tegenspreken. Tussen de regels door lees ik vooral dat ze min of meer geleefd wordt, waarna ze een voorbeeld geeft dat ze daar zelf voor gekozen heeft door zoveel opdrachten aan te nemen. Tegelijkertijd heeft ze het over zelf de regie nemen. Aan het eind van het boek geeft Marie Kondo een voorbeeld over balans tussen werk en gezin, waarin ze zegt dat ze haar werkleven rond haar gezin plant. Alle andere voorbeelden lijken echter vooral te zeggen dat ze heel veel tijd en aandacht aan haar werk besteed. Hoe ze dan de tijd voor haar gezin creëert, en hoeveel tijd dat dan is, blijft onduidelijk. De nadruk die gelegd wordt op werk is naar mijn idee ook vooral de Japanse cultuur. Wij zijn in Nederland al veel meer gewend aan het idee dat we ook voldoende tijd aan ons gezin willen besteden. Wil je echter een boek lezen over meer balans tussen werk en privé creëren, dan is dit niet het boek daarvoor.

Tot slot voegen de hoofdstukken die Marie Kondo zelf heeft geschreven, weinig toe aan haar andere boeken. De methode is hetzelfde en er komen geen nieuwe inzichten aan bod. 

Pluspunten van het boek

Genoeg over de minpunten en over naar de pluspunten. Want die zijn er zeker. Scott Sonenshein heeft immers een belangrijke bijdrage aan dit boek geleverd. Hij bespreekt onderwerpen als digitaal opruimen, omgaan met tijd en het nemen van beslissingen. Deze hoofdstukken zijn zeker de moeite waard en geven je handvatten om deze zaken aan te pakken. Omdat elk onderwerp slechts een hoofdstuk beslaat, gaat hij nergens heel erg de diepte in, maar dat was duidelijk ook niet de bedoeling van het boek. Het boek behandelt vrijwel alle aspecten waarmee je te maken krijgt in je werk (ervan uitgaande dat je op een kantoor werkt).

 

Is het boek iets voor jou?

Als het je te doen is om je fysieke werkplek op te ruimen, zou je in principe voldoende hebben aan haar eerste boek. Heb je dat gelezen, dan vind je hierin niets nieuws. Wil je echter aan de slag met het opruimen van je digitale bestanden en meer tijd voor belangrijke taken? Dan geeft dit boek je een aantal handige stappen om daarmee aan de slag te gaan.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de minicursus Opruimen.

Ruim twee weken geleden had ik een prachtig plan voor het laatste kwartaal van dit jaar. Ik ging dan ook vol goede moed aan de slag na mijn vakantie. Maar ineens was alle motivatie weg. En niet alleen dat, mijn concentratie ook. Ik zat aan mijn bureau en probeerde ondanks het gebrek aan motivatie aan de slag te gaan. Maar mijn gedachten bleven afdwalen. Vooral het feit dat ik eigenlijk mijn bureau op een andere plek zou willen, hield me bezig. Uiteindelijk gaf ik het op en begon met het verplaatsen van mijn meubels. Waarom ik je dit vertel? Omdat jij vast ook af en toe wel eens te kampen hebt met een gebrek aan motivatie. In dit blog wil ik graag met je delen wat ik in zo’n geval doe in de hoop dat het jou wellicht ook helpt.

Tips voor als je niet meer gemotiveerd bent

  • Ga iets anders doen, dat ook gedaan moet worden. Nu wil ik niet beweren dat het verplaatsen van mijn bureau iets was wat echt moest gebeuren, maar het was wel iets dat ik al langer wilde, maar waar ik nooit prioriteit aan gaf. Het voordeel van iets anders doen, dat toch ook moet gebeuren, is dat je achteraf niet met het katterige gevoel blijft zitten dat je niks gedaan hebt. Je hebt alleen niet gedaan wat je je voorgenomen had, maar hebt wel andere belangrijke dingen gedaan. Zeker als je activiteiten oppakt die je voor later in de week gepland had, is er nog niet zoveel aan de hand. Dan kun je later doen wat je voor vandaag gepland had.
  • Ga iets fysieks doen (vooropgesteld dat hetgeen je uitstelt meer te maken heeft met computer-/denkwerk). Een wandeling maken, een uurtje sporten of desnoods je huis schoonmaken. 
  • Spreek met jezelf af dat je maar 15 minuten aan de taak die je moet doen, hoeft te besteden en dan mag stoppen. Vaak helpt dit je om te beginnen en ga je als je eenmaal aan het werk bent, toch door. Maar zelfs als je toch stopt na die 15 minuten heb je uiteindelijk toch 15 minuten werk verzet.
  • Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht als je een bepaalde tijd (bijvoorbeeld een uur) aan de taak hebt gewerkt of wanneer je het werk af hebt. Bijvoorbeeld een aflevering van je favoriete serie kijken, een uurtje lezen, even een vriendin bellen of iets anders wat je leuk vindt.
  • Maak het werken aan je taak zo prettig mogelijk. Maak je favoriete koffie of thee, zet een lekker muziekje op (als dat je niet teveel afleidt) en zorg voor een opgeruimde werkplek, zodat je niet tussen stapels rommel zit. 
  • Denk aan het einddoel. Wat hoop je uiteindelijk te bereiken met wat je nu moet doen? Wat levert dit je op de lange termijn op? Soms geeft dat je net het laatste zetje dat je nodig hebt om aan de slag te gaan.

Ik hoop dat deze tips je door je periode van niet gemotiveerd zijn heen helpen. Het verplaatsen van mijn bureau heeft er bij mij toe geleid dat ik iets achter liep op mijn schema, maar inmiddels werk ik langzaam aan de achterstanden weg terwijl ik geniet van mijn nieuwe werkplek.

 

P.S.

Wil je meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan gratis de Braindump Lijst, waarmee je alles wat je nog moet doen uit je hoofd en op papier zet.