Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Heb jij je belastingaangifte nog niet gedaan? Zie je er tegen op? Leuk is het natuurlijk voor de meesten van ons niet. Maar ook hier is een goede voorbereiding het halve werk. Zorg dus dat je er goed voorbereid aan begint, dan is het klusje zo gedaan. Dit stappenplan kan je daarbij helpen.

 

Voorbereiden aangifte

  • Verzamel alles wat je nodig hebt. Alle papieren (jaaroverzichten, facturen van aftrekposten etc.) en eventueel je inlogcodes van de websites waarop je moet inloggen voor je digitale overzichten. En tot slot natuurlijk ook de inlogcode van je DigiD.
  • Reserveer voldoende tijd voor je aangifte. Zorg dat je de tijd hebt om de klus af te maken. Maak er tijd voor vrij en gebruik tijdgebrek niet als excuus om het uit te stellen tot het laatste moment.
  • Aansluitend op het vorige punt, doe je aangifte op tijd. En bij voorkeur niet op de laatste dag of in de laatste week. Door er vroeg mee te beginnen, heb je wat speling als je tot de ontdekking komt dat er documenten missen of wanneer je nog dingen uit moet zoeken.
  • Doe je aangifte voor 1 april om te voorkomen dat je rente moet betalen. Doe je de aangifte na 1 april en moet je betalen? Dan rekent de belastingdienst rente over het te betalen bedrag.

 

De aangifte zelf

  • Pak je papieren en inlogcodes erbij.
  • Log in op de website van de belastingdienst.
  • Controleer alle vooringevulde gegevens. Ga er niet zonder meer van uit dat deze juist zijn.
  • Vul de aangifte waar nodig aan met je eigen gegevens. Kijk ook zorgvuldig naar aftrekposten. Waar kom je voor in aanmerking en waarvoor niet?

 

Na afloop

  • Maak eventueel een lijstje van de papieren die je nodig hebt gehad voor de aangifte. Dan hoef je volgend jaar alleen nog maar aan de hand van dat lijstje te controleren of je alles binnen hebt.
  • Moet je betalen? Zet het te betalen bedrag alvast apart en zorg dat je op tijd betaalt.
  • Alle papieren die te maken hebben met je belastingaangifte moet je 5 jaar bewaren. Voor ondernemers geldt een termijn van 7 jaar. Bewaar alle papieren bij elkaar in een mapje, ordner of doos en label ze per jaar. Dat kan heel eenvoudig door er een post-it op te plakken of ze achter een apart tabblad te bewaren. Gooi na 5 jaar elk jaar het oudste jaar weg. Nu bewaar je dus de jaren 2012, 2013, 2014, 2015 en 2016. Alles van 2011 en daarvoor kan weg als je geen ondernemer bent. Bewaar je documenten digitaal, bewaar ze dan ook per jaar in een map. Zo kun je ze ook daar makkelijk verwijderen.
  • Dit is ook een goed moment om je archief op te ruimen. Gooi weg wat je niet meer nodig hebt. Zo creëer je weer ruimte voor papieren die je het komende jaar binnen krijgt. 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.