Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Marie Kondo had groot succes met haar eerste boek: ‘Opgeruimd.’ Het vervolg, ‘Spark Joy’, is alweer een tijdje uit, dus hoog tijd voor een review.

Does it Spark Joy?

De titel is ontleend aan de inmiddels beroemde (of beruchte?) vraag: ‘Does it spark joy?’ Volgens de organizer is Spark Joy vooral bedoelt voor de mensen die ‘Opgeruimd’ al gelezen hebben. Opgeruimd leert je de methode aan. Een methode waarbij het shock-effect van al je spullen bij elkaar zien, je voorgoed moet genezen van onnodige en ongewenste aankopen. De methode wordt wel herhaald in haar tweede boek, maar ze gaat er daar minder uitgebreid op in. Het boek is dus vooral bedoelt voor mensen die al aan het opruimen zijn. In de inleiding zegt Marie Kondo zelfs dat het boek voor degenen die zich nog niet toegelegd hebben op het opruimen averechts kan werken.

Geïllustreerd

Spark Joy is geïllustreerd, en dat zal veel mensen aanspreken. Vooral de tekeningetjes die aangeven hoe je diverse kledingstukken kunt opvouwen op de KonMari manier, zal veel mensen op weg helpen. Naast informatieve tekeningen, zijn er ook verschillende tekeningetjes die de tekst wat verluchtigen. Dat maakt ‘Spark Joy’ en fijn boek om door te bladeren.

Alles van dezelfde categorie bij elkaar

In dit boek komt Kondo een beetje terug van haar stellige uitspraak dat alles van één categorie bij elkaar opgeborgen moet worden. Kookboeken mogen weer in de keuken en jassen weer aan de kapstok. Ze lijkt zich hiermee wat meer aan de westerse huizen en manier van leven te hebben aangepast.

Geen kasten

Wat blijft is haar uitspraak dat je geen kasten in je huis zou moeten neerzetten. De al aanwezige inbouwkasten zouden al je bezittingen moeten kunnen herbergen. Nu heeft ons huis naast de kastjes boven en onder het aanrecht maar twee inbouwkasten, waarbij één van die kasten tevens de ruimte is waar de cv-ketel staat. Zonder extra kastruimte zou ik al mijn spullen daar nooit in kwijt kunnen. En ik denk dat dit ook voor veel andere mensen geldt.

Aanrader voor fans

Niettemin is Spark Joy zeker een boek waar Marie Kondo fans van zullen genieten. De tekeningen in het boek geven het zeker een meerwaarde. Voor diegenen die haar methode nog niet kennen, lijkt dit boek niet geschikt. Je zult de methode beter begrijpen na het lezen van het eerste boek. Ben je al begonnen met opruimen volgens de KonMari methode, dan zal dit tweede boek je extra tips en motivatie geven om door te gaan.

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.