Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

In huis worden dingen vaak rommelig doordat je beslissingen uitstelt of omdat je geen vaste plek hebt voor dingen. Je hebt iets in je handen, weet dat je er iets mee moet doen, maar kunt niet beslissen wat. Of je weet gewoon niet waar je het moet bewaren. En dan ontstaan er rondzwervende spullen. Met name papieren hebben dan de neiging om door je huis te gaan zwerven.

 

Uitgestelde beslissingen

Tussen de post die je huis binnenkomt zitten vaak dingen waarover we een beslissing uitstellen. Je krijgt een uitnodiging, maar weet nog niet of je die dag kunt. Of je krijgt je bestelde concertkaartjes voor dat concert over twee maanden toegestuurd, maar waar laat je die in die tussentijd?

 

43 mappen

Een eenvoudige oplossing voor papieren waar je in de toekomst nog iets mee moet, is een vervaldagen systeem. Het wordt ook wel (in het Engels) tickler file genoemd of 43 mappen systeem. Dat laatste omdat het systeem uit 43 mappen bestaat. Eén voor elke dag van de maand (1 tot en met 31) en één voor elke maand van het jaar (januari tot december). Papieren waar je in de toekomst nog wat mee moet, berg je op in de betreffende maand. Dus de kaartjes voor dat concert in november, berg je in de map van de maand november op.

Aan het begin van elke maand maak je een verdere onderverdeling in de dagen voor die maand. Het concert is op de 23e? Dan gaan de kaartjes in de map van de 23e. Zo kun je altijd alles terug vinden. Natuurlijk moet je dan wel elke dag even controleren wat er in de map zit. Heb je nooit heel veel papieren, dan kun je ook voor een eenvoudiger versie kiezen. Gebruik bijvoorbeeld alleen de maanden of combineer de maanden met mappen voor de dagen van de week (maandag tot zondag).

 

Wat voor mappen gebruik je?

Je kunt voor je systeem archiefmappen gebruiken, maar ook bijvoorbeeld een ordner. Zelf gebruik ik een ordner met daarin 31 tabbladen met de dagen van de maand (1 tot 31) en 12 tabbladen met daarop de maanden (januari tot december). Achter elk tabblad zit een plastic insteekhoesje. Daarin gaan alle papieren voor die maand of dag. Ik heb niet voor elke dag papieren, dus meestal controleer ik ze één keer per week (maar dan wel meteen voor een hele week vooruit). 

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.