Search

Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Inmiddels is het een maand geleden dat ik begonnen ben met het boek van Marie Kondo. In een dag had ik het uit. Had ik aan het begin van het boek nog twijfels over haar methode, aan het eind van het boek was ik vastbesloten om haar methode uit te proberen. Inmiddels is een groot deel van mijn huis opgeruimd. Wat zijn mijn ervaringen na een maand KonMari-en?

 

Verwachtingen

De KonMari methode is totaal anders dan de manier waarop ik dingen in huis had georganiseerd en opgeborgen. Alleen daarom al was het interessant om het eens op deze manier te proberen. In eerste instantie dacht ik dat het niet meer was dan een andere manier van opruimen en opbergen. Ook dacht ik dat ons huis inmiddels redelijk goed georganiseerd en opgeruimd was, op enkele rommellades na. Ik bleek het in beide opzichten echter mist te hebben.

 

Te veel spullen

Al snel ontdekte ik dat het heel anders ligt. Door jezelf af te vragen ‘word ik hier blij van?’ focus je meer wat je wilt houden dan op wat je weg wilt doen. En dan wordt wegdoen ineens een stuk makkelijker.

Door je spullen per categorie te verzamelen voordat je begint met het opruimen, zie je wat je echt hebt. En dat is veel! Zelfs in de categorieën waarvan ik dacht dat het wel meeviel, voelde ik me overweldigd door de hoeveelheid spullen toen ik het allemaal bij elkaar zag. Zien wat je echt hebt, zorgt er ook voor dat je dingen makkelijker weg doet.

 

Overzicht en rust creëren

Het viel me op dat er heel veel categorieën zijn die door het hele huis verspreid liggen, of liever gezegd, lagen. Door dezelfde soort spullen allemaal bij elkaar op te bergen, krijg je echt veel meer overzicht. Bovendien blijkt het helemaal niet zo erg te zijn als je eens een paar stappen extra moet doen om iets te  pakken. Zo bleek het probleem van stapels schoenen in de gang simpel op te lossen door ze boven in de kledingkast op te bergen. Ze weer mee naar boven nemen is even wennen, maar eigenlijk nauwelijks extra moeite omdat ik talloze keren per dag naar boven loop. 

Doordat er veel weg is gegaan, ontstaat er ook veel meer ruimte in kasten en laden. Dingen zijn makkelijker te pakken en terug te leggen. Bovendien ontdekte ik vaak dat spullen beter op een andere plek opgeborgen konden worden. Er ontstaat meer rust in huis doordat dingen beter opgeborgen zijn. En omdat de spullen die overblijven dingen zijn die echt gebruikt worden óf dingen zijn waar we echt blij van worden. 

Opvallend is ook dat de plekken die opgeruimd zijn tot nu toe ook opgeruimd blijven. Het is natuurlijk even afwachten of dit effect blijvend is, maar voorlopig kan ik alleen maar zeggen dat de KonMari methode voor mij zeker een goede manier van opruimen is.

 

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.