Bullet Journal Setup Maart

Het eind van februari is alweer in zicht, daarom vandaag mijn opzet voor maart.

Maandelijks overzicht en doelen

De opzet voor maart heb ik weer heel eenvoudig gehouden. Ik begin met een maandoverzicht, gewoon een lijst met de data en dagen. Een blauwe lijn tussen elke week voor een duidelijker overzicht. 

Op de rechter pagina komen mijn doelen, onderverdeeld in Business, Huis, Persoonlijk, Financieel en Hobby.

Tracker

De tracker had ik vorige maand verdeeld over twee pagina's. Deze maand heb ik hem weer terug gebracht naar een pagina. De taken erop zijn hetzelfde gebleven. Ik heb de kopjes ochtend, dag en avond weg gelaten. In plaats daarvan heb ik gewoon een witregel tussen de verschillende dagdelen laten zitten. Onderaan staan de niet dagelijkse taken. Verder heb ik het raster helemaal uitgetekend. Alleen de puntjes als richtlijn voor het inkleuren gebruiken vond ik toch te onduidelijk. Dit is iets meer werk, maar voor het bijhouden van mijn dagelijkse taken werkt het wel makkelijker.

Timelog

En tot slot de timelog waarin ik mijn onbetaalde en betaalde werkuren bij houdt. Deze is op dezelfde manier opgezet als vorige maand.

En dat was de opzet voor maart alweer. Ik heb hem bewust eenvoudig gehouden. Ik ben dol op foto's en filmpjes van mensen die uitgebreide 'gratitude logs' en 'mood mandala's' bijhouden, maar de praktijk wijst uit dat het voor mij dan teveel werk wordt om bij te houden en ik uiteindelijk dus niets meer met mijn bullet journal doe. En dan schiet ik duidelijk mijn doel voorbij. 

Een weekplanning maken met tijdblokken

In een vorige blogpost liet ik jullie zien hoe ik mijn dag indeel met behulp van tijdblokken. Maar soms heb ik behoefte aan meer overzicht en dan maak ik aan het begin van de week een overzicht voor de hele week. Je kunt dit in Excel doen of op papier. Zelf doe ik dit het liefst op ruitjespapier.

Ik teken een tabel met 8 kolommen. In de eerste kolom zet ik de tijden in blokken van een uur of een half uur, een beetje afhankelijk van hoe ik verwacht dat mijn week eruit ziet. In kolom twee tot en met acht komen de dagen van de week (maandag tot en met zondag).

 

Dan pak ik mijn agenda erbij en vul ik het volgende in:

  • Eerst mijn afspraken in, inclusief reistijd. Voor afspraken kies ik oranje.
  • Dan vul ik de tijden voor mijn ochtendroutine, lunch en avondeten (inclusief koken en afwas in). Deze tijden kleur ik geel.
  • Vervolgens pak ik mijn master to do lijst erbij en beslis ik wat ik op het gebied van werk wil doen en wanneer. De tijd die ik hieraan wil besteden kleur ik in met blauw.
  • Vervolgens kleur ik de tijd die ik aan huishoudelijke klusjes wil besteden in met paars.

Ik heb nu een redelijk overzicht van mijn week en de hoeveelheid tijd die ik daarin heb. De tijden die ik niet ingekleurd heb, is tijd die ik over heb of tijd die ik vrij in kan delen. Ik zorg er altijd voor dat ik witte ruimte over heb. Zo heb ik extra tijd als dingen tegen zitten of als er onverwachte zaken tussendoor komen. En anders wordt die tijd gebruikt voor ontspanning.

Routines: Ruim op voor je de deur uit gaat

Routines maken het leven makkelijker. Je hoeft er niet meer over na te denken omdat ze na verloop van tijd een automatisme worden. En zo houd je je huis makkelijker schoon en netjes. Daarom besteed ik dit jaar elke maandag aandacht aan een routine. De volledige lijst vindt je hier.

Als je ’s ochtends vlug, vlug moet haasten en vervolgens de deur uit rent, is de kans groot dat je thuis komt in de chaos van die ochtend. Dit helpt niet om te ontspannen na een drukke werkdag. Laat je huis daarom zoveel mogelijk netjes achter voor je de deur uit gaat.

Wat je misschien al doet

Als je , zoals eerder genoemd in deze serie, ’s avonds je kleren klaar legt, voorkom je een grote berg kleding op je bed omdat je niet wist wat je aan moest trekken. En misschien zit het bed openslaan of opmaken inmiddels ook al in je systeem. De probleemgebieden zijn dan vaak vooral nog de badkamer en het aanrecht en de ontbijttafel.

De badkamer en eventueel slaapkamer(s)

  • Ideaal is het natuurlijk als je de avond van te voren vuile kleding al in de wasmand hebt gegooid en kleding die moet luchten hebt opgehangen. Wen je dus zoveel mogelijk aan om dit ook ’s avonds te doen.
  • Hang (natte) handdoeken op en haal eventueel een doekje door de wastafel om tandpasta resten te verwijderen. Je kunt hiervoor zelfs een handdoek gebruiken die toch in de was gaat.

De ontbijttafel

  • Ruim de ontbijttafel direct na het ontbijt af. Laat ieder gezinslid zijn eigen bord, beker en bestek in de vaatwasser of in ieder geval op het aanrecht zetten.
  • Zet gebruikte etenswaren weer op hun plek en haal zo nodig een doekje over de tafel.
  • Liggen er veel kruimels of hagelslag op de vloer, veeg dit dan even snel op met  blik en veger of een kruimeldief.

Het aanrecht

  • Zet gebruikt servies in de vaatwasser. Heb je geen vaatwasser? Zorg dan voor een teiltje in een keukenkastje waar je alle vaat in kunt doen. Heb je genoeg tijd ’s ochtends dan kun je zelfs overwegen om de boel nog even snel af te wassen.
  • Zet gebruikte etenswaren of andere dingen die nog op het aanrecht slingeren op de juist plek.
  • Haal een doekje over het aanrecht, zodat deze weer schoon is.

Het kost je een paar minuten, maar je zult merken dat het een stuk prettiger thuiskomen is, als je op deze manier nog even door je huis gaat voor je vertrekt.

 

 

 

 

Bullet Journal Setup Februari

De opzet voor februari begint weer met een traditioneel maandoverzicht. Gewoon een lijst met de dagen van de maand. Met een blauwe lijn maak ik onderscheid tussen de verschillende weken. Dit doe ik vooral omdat het wat meer overzicht geeft.

Rechts mijn doelen. Ik heb de indeling en de categorieën veranderd. Categorieën zijn nu: business (mijn bedrijf), huis, persoonlijk, financieel en hobby.

Trackers

Mijn tracker heb ik opgedeeld in dagelijkse taken en dingen die maar een paar keer per week voorkomen. De dagelijkse tracker heb ik vervolgens nog weer onderverdeeld in ochtend, dag en avond. Dit maakt het bijhouden makkelijker en geeft me meer overzicht.

Timelog en Plan with Me Challenge

De timelog heeft nu een duidelijke totaalkolom (onderaan) gekregen. Verder heb ik de prompts voor de 'Plan with me Challenge' uitgeschreven, omdat ik een pagina over had en omdat ik het leuk vind om hieraan mee te doen. Ik vind het heerlijk om te zien wat anderen doen en deel daarom ook graag mijn eigen spreads.

Ook mijn routines werkten niet meer

Veel mensen worstelen met het invoeren van routines of het vasthouden van routines. In een vorige blogpost schreef ik daarom al over routines die niet werken en de oorzaken daarvan. En, in tegenstelling tot wat sommige mensen denken, ben ook ik niet immuun voor niet werkende routines. Afgelopen zomer heb ik zelf gemerkt hoe makkelijk je routines kunnen verdwijnen. Daarom voor iedereen die worstelt met zijn of haar routines mijn verhaal.

Onverwachte gebeurtenissen

Er gebeurden twee dingen afgelopen zomer. Ten eerste werd mijn man geopereerd. Op de operatie waren we voorbereid. Het herstel duurde echter langer dan verwacht. In de eerste weken lag mijn man hele dagen op bed. Er ging daardoor veel van mijn tijd naar hem. Dat veranderde mijn dagindeling. Bovendien probeerde ik met een aantal huishoudelijke klussen, rekening te houden met hem. Dingen als in de slaapkamer stofzuigen, bed verschonen, etc. deed ik vooral als hij even beneden op de bank lag. Al snel merkte ik dat dingen bleven liggen. Nu veel dingen niet meer automatisch gedaan werden, vergat ik ze of kwam ik er niet aan toe.

Vervolgens kreeg ik zelf rugklachten waardoor ik een week lang nauwelijks meer iets kon. Dit had nog veel meer impact op ons huishouden. Er ontstond een achterstand in het huishouden en ook in mijn werk. Ik deed het hoognodige. Niet dringende klussen bleven liggen.

Nieuwe routines

Zodra ik weer mobiel was, pakte ik langzaam de gewone taken weer op. Maar ik besefte ook dat er een aantal dingen moesten veranderen. Sommige dingen moest ik op andere momenten gaan doen. Er kwamen nieuwe routines bij en een aantal oude waren niet meer handig of nuttig. Toen ik er eens echt voor ging zitten en nadacht over wat er echt nodig was, besefte ik dat ik niet langer alles zelf kon doen. Mijn man kon zijn bijdrage aan het huishouden niet meer leveren, dus kwam in dat opzicht vrijwel alles op mij neer. Er moest een plan komen.

Dingen uitbesteden

De eerste stap naar verandering was het niet meer zelf doen van boodschappen. Ik besloot de boodschappen voortaan online te bestellen. En dat leek gek genoeg alle positieve veranderingen daarna in gang te zetten. Ik had het gevoel meer tijd en energie  te hebben. Boodschappen was iets waar ik nog maar één keer in de week over na hoefde te denken. Plotseling gingen de andere zaken in het huishouden me ook veel makkelijker af. Koken werd makkelijker, want voor dagen dat ik laat thuis was had ik eenvoudige, snel te bereiden maaltijden gepland. Nieuwe routines vielen op hun plaats. Ik begon meer energie te krijgen en liep langzaam de achterstanden in.

Opnieuw aanpassen

Inmiddels is de situatie weer aan het veranderen. De gezondheid van mijn man verbetert gelukkig. Hij is zijn eigen routines nu aan het opbouwen, en ik pas die van mij daardoor ook weer langzaam aan. We vinden allebei ons eigen ritme en dat maakt alles makkelijker.

 

Met dit verhaal hoop ik dat je ziet dat het niet gek of stom is dat je routines niet volhoudt of laat vallen. Het leven gaat door, en niet altijd op de manier waarop je had gewild of zoals je gewend was. Soms moeten we ons aanpassen aan de omstandigheden. En dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Wees dus lief voor jezelf. Heb geduld met jezelf. Kijk wat er nodig is, zoek naar oplossingen en vraag zo nodig hulp. En bedenk, het aanleren van (nieuwe) routines kost tijd. Geef jezelf dus ook die tijd.